logo-white

VW-skandalen: Ingen negative utslag på 2-litersmotoren

Tester av de første utbedrede bilene med TDI 2,0 motorer fra Volkswagen, viser ingen negative utslag på effekt, forbruk eller utslipp. — Dette er foreløpig gode nyheter for norske bileiere, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Inger Elisabeth Sagedal (Foto: NAF/Erik Norrud)
Inger Elisabeth Sagedal (Foto: NAF/Erik Norrud)

Utbedringen har fjernet jukseprogrammet på denne motortypen i de testede bilene. Samtidig kan man ikke trekke noen generelle konklusjoner for alle de tilbakekalte bilene.

– Men dette gir en pekepinn på at utbedringene fungerer. Så vi oppfordrer de berørte eierne å gjennomføre utbedringen når de får innkalling, sier Inger Elisabeth Sagedal, – Så blir det spennende å se hvordan det går med de andre rammede motortypene når vi og våre søsterorganisasjoner får testet dem, fortsetter hun.

Testene er gjennomført i regi av FIA som NAF er en del av. Det er bilklubbene i Tyskland (ADAC), Østerrike (ÖAMTC) og Sveits (TCS). Bilene som er testet er Volkswagen Golf 2,0 TDI og Audi A4 2,0 TDI med 6-trinns manuell girkasse og start/stopp-system. De ble testet før og etter utbedring etter den europeiske testsyklusen (NEDC) og reell testkjøring på veien. I tillegg til å måle utslipp, drivstofforbruk og motoreffekt, ble bilenes kjøreegenskaper testet.

– Vi er glade for å være del av et system der vi kan delta i seriøse og grundige tester. Siden det ikke finnes tilsvarende testfasiliteter i Norge, er det gull verdt å kunne samarbeide med våre større søsterklubber i Europa, sier Sagedal.

I syklustesten var det ingen signifikante forskjeller på utslipp av NOx og CO2 eller drivstofforbruk. Under testene med reell kjøring, var NOx-utslippet betydelig lavere etter utbedringen av motoren. Med den nye programvaren ble NOx-utslippet redusert med 12 prosent på Audi-modellene og 36 prosent på VW Golf.

– Under kjøring utenfor testlaboratoriet ser det ut til at endringene gir miljøgevinst, samtidig som drivstofforbruket er som før, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian tilbyr 19 millioner sommerseter

(Foto: Royal Caribbean)

Lukseriøse Royal Beach Club på Bahamas tar form

Besøkstallene eksploderer: Nordiske turister elsker Japan

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet