I Michelins årlige SIFO-undersøkelse [1] stilles det flere spørsmål om bilisters mobilbruk mens de kjører bil. Nær 3 av 10 (26 prosent) av de drøyt 1000 respondentene, innrømmer å ha sendt tekstmelding fra førersetet. På den positive siden er dette tallet noe lavere sammenlignet med fjorårets tall på 37 prosent.
– Vi har et lite håp om at vi nå ser effekten av de nye og mer restriktive reglene for bruk av mobiltelefon i bilen, som trådte i kraft fra 2013. Vi ønsker å trekke oppmerksomheten mot trafikksikkerhet og oppfordre norske bilister til å være oppmerksomme bak rattet — det kan redde liv, sier Lotta Wrangle, Michelins pressesjef i Norden.
De yngste er mobilverstinger
I aldersgruppen 18 – 29 år oppgir hele 50 prosent at de har sendt tekstmeldinger bak rattet. Så mange som 29 prosent innrømmer også å ha tatt bilder fra førersetet. Det er også denne gruppen som er den hyppigste brukeren av sosiale medier. Nær 1 av 4 (24 prosent) oppgir at de bruker Facebook, Twitter, Instagram eller Snapchat når de kjører bil, sammenlignet med gjennomsnittet i Norge som ligger på 10 prosent.
I undersøkelsen kommer det også frem at det er mannlige bilister som er de største mobilbrukerne på veien. Den eldre målgruppen 65+ er mer avholdende når det kommer til bruk av mobilen — her oppgir kun 3 prosent at de noen gang har sendt tekstmelding mens de kjører. Dette tallet er like lavt i alle de nordiske landene.
Det er ikke store forskjeller mellom de nordiske landene når det kommer til mobilbruk i trafikken, med unntak av Danmark, hvor bruken er noe lavere. I Finland sender 29 prosent tekstmeldinger, Sverige 28 prosent, mens tallet i Danmark ligger på 18 prosent. I Finland har 16 prosent tatt bilder mens de kjører, Sverige 13 prosent, og Danmark 6 prosent. Når det gjelder sosiale medier var tallet 9 prosent i Finland, Sverige 10 prosent og Danmark 4 prosent.
Fra og med 2. mai 2013 ble reglene for bruk av mobiltelefoner eller kommunikasjonsenheter i kjøretøy skjerpet. Reglene avskjærer alle fra å ta på telefonen under kjøring. Den eneste tillatte berøringen er å starte og avslutte en samtale, så lenge mobiltelefonen er fastmontert.
FNs trafikksikkerhetssatsning
Ved å løfte frem spørsmål rundt trafikksikkerhet med lokal relevans vil Michelin bidra til FN og WHOs trafikksikkerhetssatsning «Decade of Action for Road Safety 2011-2020», hvor målet på sikt er å minske antallet (1,3 millioner mennesker) som blir drept i trafikken hvert år.
Les mer HERÂ
[1] Michelin gjennomførte første uken i juni en SIFO-undersøkelse blant 4.000 nordiske bilister, hvorav 1022 av disse var nordmenn. Spørsmålene omhandlet dekk og trafikksikkerhet. Dette er syvende år på rad Michelin gjennomfører denne undersøkelsen. Â