logo-white

Sikkerhet på hjul: Lovpålagt forsikring for elsparkesykler

Elsparkesyklene er etter hvert blitt et vel så godt vårtegn i storbyene som hestehoven. Når sola skinner flommer de ut i gatene og gjør verden litt mer usikker for både myke og harde trafikanter. Kjører du elsparkesykkel er det nemlig 10 ganger så høy risiko for å skade seg enn om du er på en vanlig sykkel!

Privateide elsparkesykler må ha lovpålagt bilansvarsforsikring (Foto: Johner)

– Regelverket rundt elsparkesyklene er blitt skjerpet de siste årene og den elektriske tohjulingen er klassifisert som motorvogn, og med det følger det med en enkelte juridiske forpliktelser, påpeker skadeforebygger i Storebrand Hanne Iversen Rye.

80 prosent mangler lovpålagt forsikring

Siden 2023 har det vært lovpålagt med bilansvarsforsikring for privateide elsparkesykler. Tall fra Trafikkforsikringsforeningen antyder likevel at mer enn 80 prosent av disse er uforsikret. Tidligere statistikk har vist at risikoen for å skade seg på elsparkesykkel er tre ganger høyere om natta og i helgene og at halvparten av de skadde hadde promille.

Ansvarsforsikringen gjelder for én elsparkesykkel, og det er eieren som er ansvarlig for å sørge for at den er forsikret.

– Her er det nok mange som ikke har tenkt godt nok igjennom konsekvensene. Er du uforsikret kan du få bøter, men det mest alvorlige er dyre regninger dersom du havner i en ulykke, opplyser Rye og legger til at det også er regler og krav til føreren.

Hanne Iversen Rye (Foto: Storebrand)

Bilansvarsloven gjelder

Siden elsparkesykler er omfattet av bilansvarsloven, spiller loven inn for de som ikke er forsikret. Det betyr at dersom du skulle skade noen eller noe uten forsikring, vil du kunne risikere å få et erstatningskrav på hele beløpet. Ved personskader kan dette bli store beløp.

– Er du forsikret har du trygghet for at forsikringen dekker skadene om uhellet er ute, minner Rye om.

Tyveri og skader på selve elsparkesykkelen vil være dekket av innbo- og reiseforsikring.

De fleste som bryter reglene på elsparkesykkel får bøter. Du kan bli bøtelagt med forenklet forelegg om du bryter trafikkreglene, det vil si en bot du får på stedet, og kan bli anmeldt om lovbruddet er alvorlig. Du risikerer også bot om du parkerer feil.

Regler for bruk av elsparkesykkel

  • Aldersgrensen er 12 år.
  • Alle under 15 år må bruke hjelm.
  • Det er kun lov å være én person på elsparkesykkelen.
  • Maks hastighet er 20 km/t
  • Promillegrensen er på 0,2, i likhet med øvrige bilførere.
  • Det er pålagt med ansvarsforsikring for elsparkesykkel.

Flere relaterte nyheter finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum