logo-white

Ni av ti tror ikke på politikernes elbil-mål

Alle nye personbiler som selges skal være nullutslippsbiler innen 2025, har politikerne satt som mål. – Ni av ti nordmenn har ikke noen tro på at det går, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Overgangen til elbiler går ikke av seg selv. Fordelene både ved kjøp av elbiler og bruksfordelene er viktige for at vi skal få det til. Så nå må ikke regjeringen falle for fristelsen til å skru avgiftene ytterligere opp, men bevare fordelene som er i dag noen år til (Foto: NAF/Motor)

Hele 89 prosent av befolkningen tror ikke at regjeringen vil nå målet om at det kun selges nye nullutslippsbiler i 2025. Det kommer frem i NAFs elbilmonitor, som er utført av Norstat i januar i år, hvor 1310 personer er spurt. Elbilistene er ikke mer optimistiske på regjeringens vegne enn de som ikke eier en elbil i dag.  

– Folk har rett og slett ikke trua på at det kun blir elbiler i bilbutikkene i 2025. Vi leser dette som at folks syn på elbil påvirkes av regjeringens kutt i elbilfordelene og økt usikkerhet rundt avgiftene på elbiler fremover. Folk er sensitive for endringer i avgiftene. Nå er det avgjørende at regjeringen ikke øker avgiftene på elbiler i 2025, sier Nils Sødal. 

I 2023 var nær fire av fem nye biler en elbil. Sødal mener at om regjeringen skal nå målet om kun elbiler i nybilsalget allerede i 2025, må de trygge forbrukerne på at det ikke kommer nye økninger i elbilavgiftene nå. De siste årene har bomrabatten for elbiler blitt mindre og avgiftene på kjøp av elbil har økt. 

– Folk har merket at regjeringen er i ferd med å fjerne elbilfordelene, og økte avgifter kan være med å bremse elbilsalget, sier Nils Sødal.

– I tillegg har 2023 vært preget av full oppbremsing i salget av nye biler på grunn av dyrtiden vi er inne i, fortsetter han. 

Salgstallene for nye biler i januar 2024 underbygger dette. I et tregt nybilmarked, var 92,1 prosent elbiler. At færre ser for seg å bytte ut bilen med en elbil fremover, kan være med å påvirke om folk tror 2025-målet blir nådd.  

– Overgangen til elbiler går ikke av seg selv. Fordelene både ved kjøp av elbiler og bruksfordelene er viktige for at vi skal få det til. Så nå må ikke regjeringen falle for fristelsen til å skru avgiftene ytterligere opp, men bevare fordelene som er i dag noen år til, sier Sødal. 

Flere relaterte nyheter finner du HER og HER

Tabeller: 

Elbilmonitor januar 2024:

Regjeringen har satt som mål at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025. Tror du de når dette målet? 

TOTAL Eier elbil i dag Eier ikke elbil 
Ja 12 % 13 % 11 % 
Nei 89 % 88 % 89 % 
TOTAL 100 % 100 % 100 % 

Kilde: NAFs elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF i desember 2023 – januar 2024. Representativt utvalg på 1310 respondenter. 

Elbilmonitor januar 2023:

Regjeringen har satt som mål at alle nye personbiler skal være nullutslippsbiler innen utgangen av 2025. Tror du de når dette målet? 

TOTAL Eier elbil dag Eier ikke elbil 
Ja 13 % 16 % 11 % 
Nei 87 % 84 % 89 % 
TOTAL 100% 100% 100% 

Kilde: NAFs elbilmonitor gjennomført av Norstat for NAF i desember 2022-januar 2023. Representativt utvalg på 1203 respondenter. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

KLM - Embraer 190 - Billund

Passasjernedgang og fraktøkning i Billund lufthavn

(Foto: ©Clément Louineau)

Jeans-merke med eget boutiquehotell på St Martin

Havila Capella - Kystruten Bergen - Kirkenes - Cartagena - November 2021

Havila Kystruten styrker ledelsen

Alpine Craft Festial i Hochkönig, SalzburgerLand (Foto: Hochkoenig Tourismus)

Gastronomi på hög nivå i skidparadiset SalzburgerLand

- Rentebærende kredittkortgjeld utgjør nå 42,9 mrd. og har steget jevnt de siste månedene. Dette gir grunn til bekymring siden dette er kreditter med en veldig høy rente, sier Svein Ove Karstensen daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon (Foto: Shutterstock)

Rentebærende kredittkortgjeld har økt med 0.7 milliarder