logo-white

Mat og drikke fra Trøndelag og Fjord-Norge på Grüne Woche i Berlin

Det blir sider fra Hardanger og en rekke delikatesser fra Trøndelag som skal representere Norge under årets utgave av matfestivalen Grüne Woche.

Norge - Grüne Woche - Berlin -Matmesse - Innovasjon Norge
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år (Foto: Innovasjon Norge)

Regionene Fjord-Norge og Trøndelag skal representere Norge under den internasjonale mat- og reiselivsmessen Grüne Woche (IGW) i Berlin. 400 000 personer er ventet å besøke Messe Berlin, og rundt 60 utstillere fra de to norske regionene vil servere det beste landet vårt har å by på av lokale mat- og reiselivsopplevelser. Årets Grüne Woche finner sted i dagene 20. til 29. januar.

Landbruks- og matminister, Sandra Borch (Sp) skal åpne den norske standen, og kommer i løpet av oppholdet også til å møte landbruksministere fra hele verden under det årlige globale forumet for mat og landbruk (GFFA).

Sandra Borch - Statsråd - Politiker - Gårdsbesøk - Ysteri
Landbruks- og matminister Sandra Borch, på gårdsbesøk i 2022. (Foto: Landbruks- og matdepartementet)

Enorm messe for mat og reiseliv

IGW har blitt en publikumssuksess og har befestet sin posisjon som Berlins best besøkte messe. I 2019 ble det for første gang omsatt varer for over 50 millioner €uro i løpet av de ti dagene messen varte.

Målet for deltagelsen er å vise fram “En bærekraftig norsk matnasjon”, og gjennom dette øke sjansene for internasjonalt salg og turistbesøk til Norge.

– Norges deltakelse på Grüne Woche i Berlin skal bidra til å styrke omdømmet for norsk mat og reiseliv. Jeg er trygg på at disse utstillerne representerer noe av det ypperste fra sine regioner. Det er, og skal være, et kvalitetsstempel å bli valgt ut som utstiller til den norske standen på Grüne Woche. Tyskland er et av våre viktigste markeder i utlandet, og jeg gleder meg veldig til å være med å vise fram det ypperste Norge har å by på innen mat- og reiseliv, sier landbruks- og matminister Sandra Borch.

Den første dagen på IGW vil landbruksministeren også kåre vinneren av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket. De tre finalistene til årets pris er Den Sorte Havre fra Viken, Fæby Gård og Bryggeri fra Trøndelag og Ystepikene fra Rogaland.

Fjord-Norge

Fra Vestlandet er det Statsforvalterne i Rogaland, Vestland, Møre og Romsdal og Matarena AS, som står for programmet. Det er valgt ut 20 bedrifter som representerer det store mat- og drikkemangfoldet på Vestlandet, men også reiselivsaktører er med i teamet. Det er særlig fokus på sider og omkringliggende natur for å fremme reiselivet. God mat og drikke som forsterker opplevelsen av norsk natur og kultur er visjonen for deltakerne fra Fjord-Norge.

Norge - Grüne Woche - Berlin -Matmesse - Innovasjon Norge
Fra Norges deltagelse på Grüne Woche et tidligere år (Foto: Innovasjon Norge)

Siderproduksjonen i Norge er en suksesshistorie. På kort tid har det utviklet seg fra en smal nisje til produksjon med høy omsetning, stor investeringsvilje på gårdene og etter hvert manglende råstofftilgang. Nye produsenter utenfor de tradisjonelle områdene, nye ideer og mye godt samarbeid er et kjennetegn for næringen. Det er i dag 50-60 produsenter i Norge.

«Sider frå Hardanger» har offisielt blitt en beskytta betegnelse, og Hardanger har satt seg et mål om å produsere en million liter sider innen 2025. I fjor ble det satt 750 000 liter i Hardanger, men i 2022 med et dårleg epleår, ble det noe lavere. 

– Vi vil bære den nordiske siderrevolusjonen ut i verden. I Norge har vi både klimatiske og strukturelle forutsetninger som ingen andre har. Norsk sider er unik og har et stort potensial for å bli en markør for regionen vår og for norsk reiseliv generelt, sier prosjektansvarlig Dirk Kohlmann fra Statsforvaltaren i Vestland.

Dirk Kohlmann - Statsforvalteren - Vestland
Dirk Kohlmann fra Statsforvalteren i Vestland. (Foto: privat)

Under Grüne Woche i Berlin blir det et eget «smaksbord» for sidersmaking, der mangfoldet av sider blir presentert som en slags reise gjennom Fjord-Norge-regionen. De skal arrangere kurs med plass til 14 personer, tre ganger daglig på messa. Det blir også mulig å prøvesmake ulik mat fra regionen.

– Det kokkefaglege teamet vårt vil lage smaksrike menyer der bl.a. ost fra Ystepikene, Myrdal og Ryfylke Gardsysteri, kjøtt fra Varegga, Kandal og Frøysagarden blir paret med sider fra Edel, Skarbø, Apal, OmCider og Hardangerboden. Slike fristelser er det ikke enkelt å motstå og det vil gi mersalg i Norge, tror Kohlmann.

Trøndelag

Trøndelag får stadig mer internasjonal oppmerksomhet som en gastronomisk destinasjon. I år har Trondheim og Trøndelag, som første region i Norge, status som europeisk matregion. Høsten 2023 er Trondheim dessuten vertskap for oste-VM og i 2024 skal europamesterskapet i kokkekunst arrangeres i regionen. De forventer at stadig flere matglade turister finner veien til Trøndelag for å få unike matopplevelser.

– Vårt mål med deltagelsen på Grüne Woche, er å bidra til å utvikle Norge og Trøndelag som en anerkjent mat- og reiselivsnasjon med tydelig lokal og regional identitet. Gjennom menyen vi serverer, gir vi de tyske turistene en smakebit på de unike og spennende matopplevelsene vi har i vår region, Trøndelag. Verden skal få smake og oppleve Trondheim og Trøndelag, European Region of Gastronomy, sier Brit Melting, prosjektleder fra Oi! Trøndersk Mat og Drikke.

I Berlin skal de dele ut 4000 postkort som en del av en konkurranse publikum kan delta på. Premien er en drømmehelg for to i Røros, Innherred, Øyriket eller Trondheim. 

– Målet er å få øke etterspørselen etter lokalmat og få flere tilreisende til vår region, som igjen fører til salg av matopplevelser her hjemme, sier Melting.

Fra Trøndelag kommer det både produsenter og reiselivsoperatører som gleder seg til å servere og fortelle om Norge og Trøndelag. Det er 30 deltagere på stand fra reiselivet og lokale mat- og drikkeprodusenter. De har med råvarer og produkter fra 40 produsenter.

Menyen viser en bredde fra hele Trøndelag:

  • Kveite fra Namdalskysten (Rørvik Fisk), Fenalår fra Namdalseid (Holstad gård), Elg fra Steinkjer (Vilteksperten), Rein fra Røros (Stensaas), Grava laks fra Frøya (Garnviks Røkeri), Krabbe fra Hitra (Hitramat), Marengs og Blåbæryoghurt fra Røros (Galåvolden gård og Rørosmeieriet), Kylling fra Orkanger (Norsk Kylling).
  • 12 ulike oster fra 10 ysteri i Trøndelag er også på menyen
  • 2 sjokoladetyper fra Jentene på Tunet, og kjøttretter som Li-bab fra Lierne, Elgpølse fra Fosen og Ramsløkpølse fra Frosta er en del av 3 retter i tastingsonen, sammen med Grava laks fra Frøya, og ulike ostesmaker.
  • Ølsmaker fra 4 ulike bryggeri i Trøndelag, og Fjellbreeze med tyttebær og gin fra Røros
  • 4 alkoholfrie drikkesmaker fra Mikkelhaug på Levanger og fra Røros Bryggeri
  • 3 drinker laget av Britannia Hotel med lokale råvarer; med Aquavit og Tindveddestilat fra Inderøy Brenneri, og Granskauen Gin fra Fosen

Det er også produkter med beskytta betegnelser med fra Trøndelag: Skjenning fra Røra bakeri, Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet, Fjellmandel fra Oppdal, og Fenalår.

I tillegg bruker Fursetgruppen produkt fra Trøndelag, så det blir til sammen over 50 produsenter fra Trøndelag representert med råvarer og produkt på IGW 2023.

Dette er deltagerne fra Vestlandet / Fjord-Norge:

VestlandEdel Sider/Åkre Gard
(Norges beste fruktbrennvin og Is-sider 2022)
Fjellestad Gardskjøken
Fretheim Hotell
Gardsbrenneriet AS
(Bronse i Nordic Cider Awards 2022)
Hardangerbonden
(Norges beste sider med smakstilsetning 2022)
Myrdal Gard
(Gull i World Cheese Awards 2022)
Slettevollen Gardsysteriet i Brekke
Kandal Kjøtt
Varegga Mat fra Bergen AS
(Årets bærekraftspris 2021)
Buer Gård og Restaurant
Møre og RomsdalEggen Restaurant
Frøysagarden
Tingvoll Sider på Strupstad Gard (Sølv og bronse i Nordic Cider Awards 2022)
Sider AS
Skarbø Gard
(Bygdeutviklingsprisen 2022 i Møre og Romsdal, 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)
RogalandApal Sideri
(Gull og 2 x sølv i Nordic Cider Awards 2022)
Lysefjorden Sjokolade
OmCider AS
(Gull og bronse i Nordic Cider Awards 2022)
Ryfylke Gardsysteri
Ystepikene AS
(Bygdeutviklingsprisen 2022 i  Rogaland)

Les flere nyheter og artikler om Grüne Woche HER

Om Grüne Woche

Grüne Woche startet som en enkel landbruksmesse i 1926, og er nå et kjempearrangement over 128 000 kvadratmeter. Det er ventet rundt 40 000 besøkende og 1900 utstillere fra 72 land.

Deltagerne fra Norge får kontakter og bygger nettverk med både norske og utenlandske miljøer.

Det er Landbruks- og matdepartementet som eier prosjektet med den norske deltagelsen, og Innovasjon Norge som står for gjennomføringen.

Grüne Woche`s nettsider finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy