logo-white

KLM bruker kunstig intelligens for å bekjempe matsvinn

KLM kaster mindre mat om bord i flyene takket være kunstig intelligens. AI-programmer gjør det mulig for selskapet å bedre forutsi hvor mange passasjerer som har bestilt, faktisk vil gå om bord på et fly. Dette gjør at det nøyaktige antallet påkrevde måltider kan beregnes, og KLM oppnår opptil 63% mindre matsvinn basert på det forventede antallet passasjerer per fly. På årsbasis utgjør dette en besparelse på mer enn 100 000 kg måltider.

Servering på business class hos KLM (Fotokilde: KLM)

– Vi har stort fokus på å gjøre hele vår virksomhet mer bærekraftig, og vi er svært fornøyde med resultatet av samarbeidet med Kickstart AI. Takket være de forbedrede prognosene har vi klart å redusere matsvinnet med 63 prosent. Dette bidrar både til å redusere vekten om bord og dermed også drivstofforbruket. Å investere i ny teknologi som bidrar til en mer bærekraftig utvikling føles godt og er viktig, sier Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraft for Air France og KLM i Nord-Europa.

KLM jobber med å bruke kunstig intelligens for å bestemme antall måltider om bord for å bidra til å bekjempe matsvinn. Ikke alle bestillinger som blir gjort, fører til at en passasjer går om bord i et KLM-fly. Avhengig av klassen møter mellom 3 og 5% av bestilte passasjerer ikke opp (i tide) for flyturen. 

Den nyeste AI-modellen (TRAYS) er den første modellen som er spesifikt utviklet for KLMs cateringaktiviteter. AI-modellen anslår antallet passasjerer om bord basert på historiske data. Meals On Board System (MOBS) mottar forventede passasjertall per fly med separate prognoser for Business, Premium Comfort og Economy-klasser.

Prediksjonen ved bruk av AI-modellen starter 17 dager før avreise og fortsetter til 20 minutter før flyet letter. Dette betyr at det mest nøyaktige antallet passasjerer forutsies for hele cateringprosessen fra innkjøp til lasting, og dermed forhindrer et overskudd av måltider. AI-modellen TRAYS ble lansert mot slutten av fjoråret av Kickstart AI. Initiativet samlet talent fra ledende selskaper, inkludert KLM, bol, Ahold Delhaize, NS og ING, for å jobbe med utviklingen av denne modellen.

En analyse over tre måneder viser at 63% mindre mat blir kastet sammenlignet med catering for hver bestilte passasjer. Den største reduksjonen kan observeres på interkontinentale KLM-fly fra Schiphol, hvor behovet for å kaste mat er redusert med 2,5 måltider (tilsvarende 1,3 kg) per flytur. På årsbasis utgjør dette en besparelse på 111 000 kg måltider på alle KLM-fly som er forsynt fra Schiphol. 

KLM jobber også med bruken av kunstig intelligens i andre deler av sine forretningsoperasjoner. For eksempel er AI viktig for å gjøre flyvedlikeholdet smartere. I tillegg brukes AI-programmer til å simulere forutsagte dårlige værdager, slik at det på forhånd er klart hvilket tidsskjema som vil være best for å tillate flyginger å fortsette så mye som mulig. AI hjelper også kunder ved å gi personlige reisetips etter bestilling av en flytur.

Flere nyheter om KLM finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

KLM - Embraer 190 - Billund

Passasjernedgang og fraktøkning i Billund lufthavn

(Foto: ©Clément Louineau)

Jeans-merke med eget boutiquehotell på St Martin

Havila Capella - Kystruten Bergen - Kirkenes - Cartagena - November 2021

Havila Kystruten styrker ledelsen

Alpine Craft Festial i Hochkönig, SalzburgerLand (Foto: Hochkoenig Tourismus)

Gastronomi på hög nivå i skidparadiset SalzburgerLand

- Rentebærende kredittkortgjeld utgjør nå 42,9 mrd. og har steget jevnt de siste månedene. Dette gir grunn til bekymring siden dette er kreditter med en veldig høy rente, sier Svein Ove Karstensen daglig leder i Norsk Gjeldsinformasjon (Foto: Shutterstock)

Rentebærende kredittkortgjeld har økt med 0.7 milliarder