logo-white

Hvordan fungerer det å drive en Pincho Nation restaurant?

Den svenske restaurantkjeden Pincho Nation er i ferd med å etablere seg Norge og resten av Europa. De siste ti årene har den populære kjeden tiltrukket seg både gjester og franchisetakere. Nå jakter de nye samarbeidspartnere, blant annet her i landet. Ida Holmqvist, driftsleder i Pincho Nation, forteller oss hvordan det fungerer og hvilke fordeler som er inkludert for de som ønsker å drive sin egen Pincho-restaurant.

Eksteriør - Logo - Pincho Nation - Restaurantkjede - Sverige - Norge - Europa
Pincho Nation har som mål å åpne 15-20 nye restauranter i Norge de neste tre årene (Foto: Håkan Tiderman)

Pincho Nation er et svensk restaurantkonsept som har hatt sterk vekst i Sverige siden oppstarten i 2012. Nå kjeden er nå klar til å ekspandere i Norden og resten av Europa. I Norge er ambisjonen å vokse med 15 – 20 restauranter i løpet av de neste tre årene.

– Pincho Nation franchisekonsept er veldig omfattende og tilbyr ferdige løsninger for kontrakter, interiørdesign, mat, drikke og intern opplæring, men også en app med funksjoner for booking, bestilling og betaling. Appen inneholder også Pincho Nations gjesteklubb: The Circus, som er et verktøy for måling av kundetilfredshet og mye mer. Konseptet er godt etablert og optimalisert over tid, noe som gjør det attraktivt for nye franchisetakere som ikke trenger å starte fra bunnen av. Det gir dem også mer tid til å fokusere på det viktige gjestemøtet og mulighet for å tilby gode wow-opplevelser, sier Ida og mener at det omfattende tilbudet er en stor grunn til at Pincho Nation har blitt en så attraktiv og lønnsom franchise, sier Ida Holmqvist.

Selv begynte hun å jobbe i kjeden som servitør, avanserte til hovmester og deretter jobbet hun et par år som restaurantsjef. I dag hjelper hun nye franchisetakere å komme i gang med sine Pincho-restauranter.

Pincho Nation App - Restaurantkjede - Sverige - Norge - Europa
Pincho Nation Appen (Foto: Julio Chang)

Appen frigjør tid for service

I en klassisk restaurant er rutinen under et besøk kjent, men på Pincho Nation ser det litt annerledes ut. Her må ikke gjestene vente på at noen skal ta bestillingen, de håndterer det selv via Pincho-appen, som har blitt verdsatt av flere grunner.

– Gjestene kan styre besøket sitt og bestille hvor ofte og hvor mye de vil ha i sitt eget tempo. Dette betyr at de ansatte kan bruke tiden sin på å møte gjestene, gi genuint personlig service og skape den komfortable atmosfæren som så mange setter pris på, sier Ida.

Ida Holmqvist - driftsleder - Pincho Nation - restaurantkjede
Ida Holmquist er driftsleder hos Pincho Nation (Foto: Håkan Tiderman)

Hun mener at denne måten å jobbe på skaper store muligheter både for mersalg og kundelojalitet.

Sentralt utviklede menyer

Pincho sine menyer er fylt med småretter fra kjøkken over hele verden og drinker med overraskende smaker, utvalget er stort og det føles lett å kombinere fritt i henhold til egne preferanser.

– Alle retter og drinker er utviklet sentralt av våre innovative skapere innen mat og drikke, de holder styr på smak, trender og det som vanligvis går hjem hos Pincho sine gjester. Utvalget skal alltid kunne tilby noe for alle typer gjester, enten de er veganer, spiser glutenfritt eller velger alkoholfritt. Fordelen med dette er at individuelle franchisetakere ikke trenger å møte idétørke, svinn og kostnader for å prøvelage mat og prøveblande drinker. Pincho sitt utvalg av mat og drikke er heller aldri stillestående, men utvikles hele tiden, sier Ida.

Tilbyr før forhandlede avtaler

Når du starter en restaurantvirksomhet, innebærer det ofte mye administrasjon og forhandlinger, men som franchisetakere i Pincho unngår du en stor del av dette.

– Vi tilbyr før forhandlede avtaler med grossister, noe som betyr at våre franchiser har direkte tilgang til rask service, gode priser og gode leveringsbetingelser. Grossistene holder styr på hvilke produkter franchiser trenger og lagerfører en serie spesielt utviklet for Pincho, sier Ida.

Innenfor Pincho-kjeden er det en solid IT-struktur som utvikles og vedlikeholdes internt, inkludert egen app og kjedens unike egenutviklede kasse- og bookingsystem.

– Alle Pincho-restauranter har tilgang til digitale verktøy som er tilpasset virksomheten vår. Fordi vi har høy teknisk kompetanse i kjeden, er vi ikke avhengige av eksterne aktører. Vår tekniske støtte er lett å kontakte og tilgjengelig når restaurantene er åpne og de kan derfor raskt hjelpe til med enhver situasjon uten å måtte forstyrre driften eller tape inntekter, sier Ida.

Restaurantgjester - Interiør - Pincho Nation
Dinner hos Pincho Nation (Foto: Håkan Tiderman)

Lokale helter lykkes best

I tillegg til et omfattende restaurantkonsept, tilbyr Pincho sine franchisetakere støtte fra eksperter på områder som bygg, finans og kommunikasjon. Men hvem er egnet som franchisetaker og hva er viktigst å vurdere før du starter?

“Franchiser som lykkes best har mye til felles, vi kaller dem vanligvis “lokale helter”. Det er ydmyke, drevne mennesker som har et øye med byen og området der de ønsker å etablere seg. De har erfaring med å drive, eller i det minste jobbe i en restaurant og vet hva som kreves. De kan enkelt etablere kontakter og dialog med andre i bransjen – konkurrenter, leverandører, myndigheter og viktigst av alt, alle typer gjester.

– Før du starter din franchise, er det viktig å gjøre en virkelig god analyse av markedet og faktorer som plasseringen av lokalene, hvordan målgruppen beveger seg i området og hvor mye tid du trenger å bruke selv. Allerede der kan vi hos Pincho være involvert i å støtte nye franchisetakere for å få de beste forutsetninger for å starte og drive en lønnsom virksomhet i mange år.

Les mer om Pincho Nation HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: kentuckytourism.com/related.dk)

Seks naturskjønne steder hvor du kan koble av

(Foto: ©Paulo Magalhaes)

Sykkelritt returnerer til Algarve

(pressebilde: tourismireland.com/related.dk)

Naturskjønne vandreruter i det sentrale Irland

Bandet klipptes av Jan-Olof Jacke, VD för Svenskt näringsliv, Per Vorberg, kommunstyrelsens ordförande i Härryda, Anna Strömwall, flygplatschef, Peter Grönberg CEO Göteborg & Co och Jonas Abrahamsson, vd och koncernchef Swedavia (Foto: Swedavia)

Den nya terminalen på Landvetter är nu officiellt invigd

(foto: cmport.com)

København kåret til Nordeuropas bedste krydstogthavn af spansktalende rejsende