logo-white

Finner nye muligheter – Ny portal tar opp kampen mot OTA-ene

Finn.no lanserer egen markedsplass som er utviklet på forbrukernes og reiselivaktørenes premisser. Hotellkjedene Classic Norway Hotels og Smart Hotels er blant de første kundene og viktige strategiske samarbeidspartnere.

Fra Matera i det sydlige Italia. Byen var Europeisk Kulturhovedstad i 2019 (foto:©otoerres)

Kampen om provisjoner og å eierskap til kundeforhold har i lengre tid preget reiselivsbransjen. Finn.no sin nyvinning vil endre den tradisjonelle modellen hvor de såkalte OTA-ene stadig blir sterkere.

Stephen Meinich-Bache - Classic Norway Hotels
Stephen Meinich-Bache (Classic Norway Hotels)

– Det unike med den nye hotelltjenesten til Finn.no er både at provisjonene blir redusert samt at aktørene selv får direkte kontakt med kundene. Dette har i lengre tid vært en kampsak for næringen og jeg applauderer dette initiativet fra Finn.no, sier Stephen Meinich-Bache, administrerende direktør i Classic Norway Hotels.

Den nye portalen er i en testfase og er planlagt lansert i juli.

Forbrukerperspektiv

Stort tallmateriale og forbrukerinnsikt fra Finn.no viser at nordmenn foretrekker direkte kontakt med de reelle tilbyderne av produktene.

– Vi ser at langt flere brukere ender opp med å bestille når de går direkte videre til reiselivsaktørene enn til tredjepartsaktører. Dette indikerer at kundene er mer bevisste enn de var for få år siden og at de ser fordelene ved direktekontakt med for eksempel hotellkjedene, sier kommersiell direktør i FINN reise, Terje Berge.

Dette gir aktørene en helt annen mulighet til mersalg, rekruttering til bonusprogrammer og en generelt enklere struktur for både potensiell gjest, for produkteier og for distribusjonseier.

– Dette er en transparent løsning som gir små og mellomstore bedrifter like vilkår som de store. Dette er selvsagt viktig for en aktør som Smart Hotel med seks hoteller. I tillegg åpner den opp for at aktørene får bedre kontroll over prissetting, sier Ørjan Kjærstad i Smart Hotels.

Prisfleksibilitet

Gjennom avtaler med tredjepartsdistributører, har de fleste hotellselskapene bundet seg til det særdeles omdiskuterte punktet vedrørende «rate parity».

Dette betyr rett og slett at tredjepartsaktørene har tilgang til hotellselskapenes laveste priser og at disse selskapene ikke har lov til å selge rommene rimeligere på sine sider enn hva tredjepartsaktørene kan.

– Finn.no har en unik posisjon med rundt fem millioner registrerte brukere. Når det er en lukket gruppe med innloggede brukere, omgås rate parity-punktet i avtalen med tredjepartaktørene og gir selskapene mulighet til å kjøre direkte kampanjer på markedsplassen til Finn.no. Dette gir fleksibilitet med tanke på prisstrategier og gir bedre kontroll for hotellselskapene, sier Meinich-Bache.

Den nye reiselivsmarkedsplassen er svært godt mottatt av bransjen og Terje Berge i Finn.no forventer god oppslutning fra både brukere og lokale reiselivsaktører.

– Det er klart at vi er veldig fornøyde med å få Classic Norway Hotels og Smart Hotels med fra starten og at de ønsker å samarbeide med oss for å utfordre de store globale aktørene. Dette er til det beste for forbrukerne, lokalt næringsliv og det norske samfunnet både når det gjelder tilbud, arbeidsplasser og skattekroner. Vi erfarer at de mellomstore aktørene ofte er de mest innovative, noe dette er et tydelig eksempel på, sier Berge.

Andre små og mellomstore hotellaktører som bruker samme bookingløsning fra Visbook AS, som Classic Norway Hotels og Smart Hotels, kan også bli med på satsingen.

Om Classic Norway:

Classic Norway Hotels er en hotellkjede som består av noen av Norges mest sjarmerende hotell og rorbuer. Der er totalt 18 hotell fra Fevik i Sør til Lofoten i Nord.

Til tross for at hotellene i Classic Norway har individuelle særpreg og karakter, vil du finne flere fellestrekk; «personlig vertskap», «kvalitetsbevisst» og «skreddersøm» skal bidra til at vi skal kunne begeistre gjestene.

Om Smart Hotels:

Smarthotel er en norsk hotellkjede som jobber med unike smarte løsninger for å kunne tilby gjester en lav pris. Kjeden er i vekst med fokus på høy kvalitet, god frokost og god personlig service. Smarthotel har overnattingsteder i Oslo, Tromsø, Forus, Hammerfest, partnerhotel i Bergen og Haugesund samt et nytt hotell i Bodø skal stå klart i 2021.

Smarthotel er døgnbemannet, har gratis trådløst internett og høykvalitetssenger. Hotellene tilbyr en smakfull skandinavisk frokost, og i deres døgnåpne Smartshop finnes et utvalg av drikke, enkle retter, snacks og sjokolade.

Om Finn reise

FINN reise er Norges største online markedsplass for reiser der du kan søke etter flybilletter, hotell, leiebil, feriehus og pakkereiser. Det er et ikke et reisebyrå, men en søkemotor for reiser.

Finner du en reise på FINN som du vil bestille, trykker du på «gå videre»’ så blir du videresendt til selve hjemmesiden til selskapet som tilbyr reisen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker