Blir du rammet av SAS-streik fra torsdag, er det flyselskapets ansvar å ta vare på deg.
Norske SAS-piloter har varslet opptrapping til storstreik fra torsdag. Den vil ramme tusenvis av passasjerer.
Les også: Norske SAS-piloter til ny mekling onsdag ettermiddag
Dette har du krav på
– Det første du bør gjøre er å kontakte flyselskapet og høre hva de dekker som følge av forsinkelsen og om og når du kan forvente å få reise, sier Heidi Tofterå Slettemoen, som er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.
Les også: Alle norske SAS-piloter ut i streik fra torsdag 13. september
Er flyavgangen forsinket mer enn fem timer eller kansellert på grunn av streik, kan du enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig – eller å få reise ved en senere anledning om du ønsker det.
Du har krav på mat og drikke ved forsinkelser på to timer innenlands eller tre-fire timer på utenlandsflyging avhengig av reiselengde, eller ved kansellering. Du kan også ha krav på overnatting og videretransport.
Det anbefales å sjekke Forbrukerrådets flykalkulator. Den viser hva du har krav på.
Flykalkulatoren finner du HER
Hvis du ikke har fått beskjed om at flyet er innstilt, møter du til oppsatt tid på flyplassen.
– Det er flyselskapet ditt som har ansvar for å hjelpe deg om det blir flystreik. Reiseforsikringen dekker ikke følger av streik, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende.
Les også: Norske SAS-piloter mekler på overtid – Danske SAS-piloter enige om ny tariffavtale – Svenske SAS-piloter har inngått ny avtale
Flere nyheter om flystreiker finner du HER