logo-white

Vi bryter fartsgrensen oftest i juli

Gjennomsnittsfarten til norske bilister er markant høyere i juli enn resten av året. Det kan bli en skummel kombinasjon med mye sommertrafikk på veiene.

Illustrasjon - Fartsgrenser - Sommertrafikk - Fremtind
– Hold fartsgrensen, hold avstand til bilen foran og hold din plass i køen i sommer, sier skadeforebygger. (Foto: Fremtind)

Kjøredata* fra de siste tre årene viser at gjennomsnittsfarten hos norske bilister i juli er på 69,1 km/t, mot et snitt på 65,0 km/t på årsbasis. Dette er basert på over 77 millioner kjørte kilometer blant nær 6000 bilister i hele landet.

– Hold fartsgrensen, hold avstand til bilen foran og hold din plass i køen i sommer, sier skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Therese Nielsen - Fremtind forsikring
Skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen (bildekilde: fremtind)

Ikke bare er snittfarten høyest i juli, men vi har også registrert mest kjøring med høy fart. Nesten fem prosent av all kjøringen over høyeste tillatte fart i Norge, 110 km/t, skjer i juli.

– Vi vet både fra skadestatistikken og det vi ser i nyhetene at det er flere trafikkulykker, spesielt de alvorlige, om sommeren. Dette stiller strengere krav til oss bilister, sier skadeforebyggeren.

Bilistene i Viken og Oslo kjører mest for fort

I juli kjører bilistene fra Viken for fort hele 20 prosent av tiden, tett fulgt av bilistene fra Oslo med 17,2 prosent. Vestlendingene er flinkest til å holde farten, og bryter fartsgrensen med 10,5 prosent av kjøretiden.

Fylkesvis oversikt - brudd på fartsgrensene - Fremtind
Kjøredata fra de siste tre årene viser at gjennomsnittsfarten hos norske bilister i juli er på 69,1 km/t, mot et snitt på 65,0 km/t på årsbasis. (Skjermdump: Fremtind)

– Her vil både veistandard og hvor mange strekninger det er med firefelts motorvei spille en rolle. Men en fin og bred vei er ingen unnskyldning for å kjøre for fort, sier Hofstad-Nielsen.

I løpet av ett år bryter norske bilister fartsgrensen i snitt 12,5 prosent av kjøretiden.

* Kjøredata er basert på appen Smartbil. Like før 2022 avsluttet Fremtind appen Smartbil. Et viktig mål med satsingen var å redusere skadeutbetalingene. Men, selskapet har ikke klart å rekruttere mange nok aktive brukere av appen, og dermed har den store effekten uteblitt.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp