logo-white

40 prosent av dødsulykkene skyldes brudd på trafikkreglene

40 prosent av dødsulykkene i trafikken skyldes kjøring i høy fart, med promille og manglende sikkerhetsbelte. Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI), på oppdrag fra Statens vegvesen.

Bilkjøring - Undersøkelse - Statens Vegvesen
Målretter tiltakene bedre for færre drepte og hardt skadde i trafikken. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Målretter tiltakene bedre for færre drepte i trafikken

Trafikkens nullvisjon handler om etikk, ansvar og vitenskap. Trafikanten har ansvar for å unngå bevisste lovbrudd, mens myndighetene har ansvar for et sikkert vegsystem.

Materialet fra Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) fra dødsulykkene i trafikken fra 2017-2020, viste at bevisst farlig og ulovlig atferd medvirket til 40 % av ulykkene. Denne type ulykker betegnes i rapporten «Dødsulykker innenfor og utenfor Nullvisjonens systemgrenser» som utenfor systemgrensene. Alle andre ulykker defineres i denne sammenheng som innenfor systemgrensene.

Ulykkene utenfor systemgrensene har flere likhetstrekk. De skjer ofte om natten, de involverer unge mennesker, og i 80 % av ulykkene er det kun føreren som omkommer. Ulykkene innenfor systemgrensene har et mer komplekst årsaksbilde. Eksempelvis omfatter ulykkene flere trafikantgrupper og et større aldersspekter. I disse ulykkene ser vi også ofte at det er flere enn fører som blir drept.

Rapporten konkluderer med at det er ulike typer tiltak som må til for å nå de to gruppene. Ulykkene som skyldes lovbrudd kan i stor grad reduseres av teknologiske tiltak og regulering, men disse krever samfunnets støtte og aksept – altså politisk vilje.

Trøtthet og uoppmerksomhet er de vanligste faktorene i ulykkene innenfor systemgrensene. For å hindre ulykker av denne typen kan tiltak som kampanjer og førerstøttesystemer, som påvirker fører til sikrere kjøring, ha effekt.

Vegvesenets ulykkesanalyser bidrar til mer kunnskap og de laveste ulykkestallene i Europa

Mona Tveraaen i Statens vegvesen leder ulykkesanalysearbeidet (UAG) og har medvirket til rapporten «Dødsulykker innenfor og utenfor Nullvisjonens systemgrenser». Hun sier:

– Gjennomgangen av UAG-materialet gir oss kunnskap som gjør at vi bedre kan målrette tiltakene for å nå Nullvisjonen om null drepte og hardt skadde i trafikken. Dette er et unikt materiale og en viktig brikke i det kunnskapsbaserte trafikksikkerhetsarbeidet som Norge har drevet i lang tid, og som har gjort at vi har de laveste ulykkestallene i Europa.

KlassifiseringUlykkerDrepte
Innenfor234 (60 %)249 (60 %)
Utenfor157 (40 %)166 (40 %)
Totalt391 (100 %)415 (100 %)

Rapporten “Dødsulykker innenfor og utenfor Nullvisjonens systemgrenser

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen