logo-white

Fare for pilotstreik i Norwegian

Norwegian-pilotene har ikke kommet til enighet med ledelsen i selskapet om ny tariffavtale. Leder for Norwegian-pilotene, Alf Hansen, sier avstanden er stor og at det er fare for streik om de ikke blir enige i meklingen.

Alf Hansen er leder for Norwegian Pilot Union (NPU) (Fotokilde: Parat)

Partene som består av Norwegian-pilotene og Parat på den ene siden, og Norwegian ledelsen og NHO på den andre siden, møtes til mekling med endelig frist 31. mai.

Krever bedre balanse mellom arbeid og privatliv

Hansen sier det er uenighet om både arbeidstidsbestemmelser og lønn.

– Vi jobber i 6 av 9 helger. I tillegg har vi høyest arbeidsbelastning i periodene folk flest-, og familien, vil ha fri. Dette gjelder sommerferie, høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og andre høytider. Vi jobber mindre i vinterhalvåret, men vi må komme til enighet om en bedre balanse mellom arbeid og privatliv, sier han.

Hansen sier kravene er knyttet til bedre balanse mellom arbeid og privatliv, i form av mer forutsigbarhet.

– Vi piloter må være på jobb når folk flest vil ut og reise, men i likhet med andre må vi også ha et liv med familien utenfor jobben. Det er derfor fremmet krav om en jevnere arbeidsbelastning og lenger varslingstid ved endringer i arbeidsprogrammet, sier han.

Et europeisk arbeidsmarked

Pilotlederen sier lønn er en utfordring.

– Pilotlønningene er høye sammenlignet med norsk industriarbeiderlønn, men vi har gjennom flere år tapt i lønnskampen sammenlignet med det europeiske arbeidsmarkedet vi er en del av. Dette gapet mellom vår lønn og kollegaers lønn i Europa, også innenfor eget selskap, må vi gjøre noe med, sier Hansen.

Han sier streikefaren er stor, dersom ikke selskapet kommer pilotene i møte.

– Selskapet vi jobber for tjener penger, ledelsen innvilger seg høye lønninger og store bonuser. Gjennom tunge perioder- og rekonstruksjon i selskapet har vi bidratt til vekst og overskudd. Nå er det tid for å tette lønnsgapet til kollegaer i selskapet som jobber på andre baser i Europa. Selskapet må innse at vi er en del av et europeisk arbeidsmarked, og vi må lønnes deretter, sier Hansen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Reiser)

Apollo lanserer reiser til Gambia

(Foto: Davy Byrnes/Dublin City)

Utforsk Dublin i fotsporene til Leopold Bloom under årets Bloomsday Festival

(Foto: Visit Maldives)

Maldivene – en pioner innen bærekraftig turisme

(Foto: RundtomiN)

Åpent skip med Havila Pollux i Stavanger

F.v. Bård Espeland, Head of fleet sales i Harald A. Møller AS, Jørn E. Skjeldrum, Fleet and Insurance Director i Hertz Norge, Trygve Simonsen Adm. dir. i Hertz Norge, og Ulf Tore Hekneby Adm. dir. i Harald A. Møller AS (Bildekilde: Hertz)

Hertz akselerer elbilsatsingen i Norge