logo-white

Slutt på SAS-langruter fra Oslo-Gardermoen ?

SAS vurderer å droppe sine langdistanseruter fra Oslo lufthavn Gardermoen. Dette som en konsekvens av den omstridte flypassasjeravgiften. Også andre internasjonale flyselskaper skal sysle med de samme tankene.

SAS Airbus A 330-300 E - Tore Viking - 2015
SAS flyr blant annet med Airbus A 330-300 E på langdistanserutene (foto: master films/ F. Lancelot)

Den omstridte flypassasjeravgiften kan bety snipp, snipp, snapp, snute for SAS sine langdistanseruter fra Oslo-Gardermoen, skriver Dagens Næringsliv.

SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)
SAS-sjef Rickard Gustafson (foto: ©otoerres)

– Det er ikke bare SAS som ser på dette. Alle flyselskaper kan jo velge hvilken flyplass man opererer på, sier SAS-sjef Rickard Gustafson, til avisen.

Mindre attraktiv å fly fra Norge

Den særnorske flypassasjeravgiften kommer på toppen av de avgiftene som fra før av betales til Avinor. Det gjør det mindre attraktivt å fly fra Norge, mener SAS-sjefen som understreker at det er en grense for hva de kan betale.

Den knallharde konkurransen om langdistanserutene kan i fremtiden gjøre det mere attraktivt å legge disse til flyplasser utenfor Norge (Stockholm-Arlanda, København-Kastrup).

SAS skal til høsten åpne en ny direkterute med fire ukentlige avganger fra Oslo til Miami. I mars 2017 vil én av disse avgangene – ifølge check-in.dk, bli flyttet til København.

Les flere nyheter og artikler om flypassasjeravgiften HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!