Lørdag den 29. oktober 2022 tok det siste Ryanairflyet av fra Haugesund lufthavn, Karmøy med kurs for Alicante. Flyavgangen markerte slutten på en nesten 20 år lang epoke i flyplassens historie.
Ryanair inntok Haugesund lufthavn, Karmøy den 30. april 2003.. Det første flyet – en Boeing 737-200 med fortid i Lufthansa, tok med seg lokale ordførere og andre inviterte gjester på åpningsturen, som gikk til Stansted nord for London. Karmøy og Haugesund hadde endelig fått sin direkterute til London !
Londonruten hadde daglige avganger og ble de første årene populær fra Jæren i sør til Bergen i nord. En periode ble det også satt opp egne “Ryanairbusser” fra Stavanger til Haugesund lufthavn – en reise på drøyt to timer inkludert en snau halvtime med ferje over den tidvis rufsete Boknafjorden.
Siden ble det flere Ryanairdestinasjoner fra flyplassen på Helganes i gamle Avaldsnes kommune på Karmøy. Bremenruten var populær rundt 2010, Alicante og Malaga likeså, samt flere andre ferie og fritidsdestinasjoner rundt om i Europa. Selskapet var på det meste oppe i 5-7 destinasjoner fra lille Haugesund.
Lørdag den 29. oktober var det slutt etter 19 og et halvt år – minus en dag. Siste avgang var FR 5599 til Alicante klokken 11.15 fra Haugesund lufthavn, Karmøy. Malagaruten ble avsluttet en uke tidligere – søndag den 23.
Ryanair har siden 2003 hatt en “spesialavtale” med pådriverselskapet Lufthavnutvikling Vest-Norge AS. Det ble stiftet i 2002 av kommuner og næringsliv på Haugalandet. Selskapet var trolig det første i sitt slag her til lands og vakte den gang oppsikt også utenfor Norges grenser – ja, høyt opp i EU-systemet!
Avtalen mellom Ryanair og det lokale pådriverselskapet gikk blant annet ut på kjøp av annonseplass på flyselskapets nettsider. Den ble første gang inngått for 20 år siden og utløper nå i oktober uten å bli forlenget. Lufthavnutvikling Vest-Norge AS har i stedet inngått en avtale med Norwegian, som i april 2023 starter flyvninger til Alicante og Malaga fra Haugesund lufthavn.
Les også: Norwegian starter direkteruter til Malaga og Alicante fra Haugesund (7. oktober 2022)
Formålet med Lufthavnutvikling Vest-Norge AS var å sikre fortsatt eksistens for Haugesund lufthavn, som den gang sto i fare for bli “spist opp” av de større flyplassene i Stavanger og Bergen. For å få til det trengtes det flere flyruter, samt en lenger rullebane.
Avtalen med Ryanair ble inngått høsten 2002 og den siste dagen i april året etter var det klart for første avgang til London Stansted. Pådriverselskapet forskutterte også forlengelsen av rullebanen til 2000 meter.
Lufthavnutvikling Vest-Norge AS er i dag et datterselskap av Lufthavndrift AS, som i 2019 overtok Avinors drift av Haugesund lufthavn Karmøy.
Lufthavndrift AS eies av Widerøe Ground Handling, Karmsund Lufthavn Invest, TS Industri Invest, Caiano Eiendom og Jacob Hatteland Bygg.
Les også: Lufthavndrift AS overtar driften av Haugesund lufthavn (mai 2019) – Widerøe og Lufthavnutbygging AS skal drive Haugesund lufthavn, Karmøy (juni 2018) – Snipp, snapp snute for Ryanair i Haugesund ? (mars 2015)
Flere nyheter om Haugesund lufthavn Karmøy finner du HER og HER