logo-white

Richard With – Norges første grønne hybridskip

Da hurtigruteskipet MS Richard With seilte fra Bergen torsdag 22. september for første gang etter en omfattende miljøoppgradering. Skipet er blitt forvandlet til et moderne hybridskip med store batteripakker og splitter nye motorer. Hurtigruten Norge skal bruke over én milliard kroner på å miljøoppgradere alle sine syv skip.

MS Richard With - Trollfjorden - Hurtigruten - Kystruten Bergen - Kirkenes
MS Richard With i Trollfjorden. (Foto: Robert Cranna / Hurtigruten)

Sjefen i Hurtigruten Norge gleder seg over å tilby gjestene en mer bærekraftig opplevelse.

– Dette er blant de største grønne oppgraderingene av sin art i Europa, og den største i Hurtigrutens historie. Når «nye» Richard With nå er tilbake i rute som vårt første hybridskip, kan gjester lange hele kysten seile på et mer stillegående, teknisk toppmoderne og mer miljøvennlig skip, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.

Les også: Hurtigruten miljøoppgraderes (februar 2022)

Som en del av arbeidet med å gjøre sin skipsflåte mer bærekraftig, vil Hurtigruten Norge investere over én milliard kroner i grønne oppgraderinger av alle syv skip i kystruten. Oppgraderingene kutter CO2-utslippene fra Hurtigruten Norges skip med 25% og NOx med hele 80%.

MS Richard With har blitt oppgradert for 300 millioner kroner. Under oppholdet på Myklebust verft er det gjort en rekke oppgraderinger, som splitter nye norskbygde motorer, store batteripakker, energieffektiviseringer og ny moderne bro.

– Det at vi har oppgradert skipet på Myklebust verft, og brukt så mye norsk teknologi som mulig, er helt bevisst. Hurtigruten Norge har vært en lokal verdiskaper i 130 år, og det skal vi fortsette med, forteller Felin.

MS Richard With - Hurtigruten - Tørrdokk - Myklebust Verft - Gursken - Sunnmøre - 2022
MS Richard With i flytedokken til Myklebust Verft på Sunnmøre. Her ble det blant annet installert batterier for å bli hybridskip. (Foto: Myklebust Verft)

I løpet av de neste 1,5 årene vil alle skipene til Hurtigruten Norge være modernisert. Tre skip blir moderne hybridskip, de resterende skipene oppgraderes blant annet med såkalte SCR-anlegg, som kutter NOX-utslipp betydelig, samtidig som sertifisert biodiesel fases inn for å kutte utslipp ytterligere.

De grønne oppgraderingene av MS Richard With inkluderer:

  • Konvertering til hybridskip med to store batteripakker (med total kapasitet på 2240 kWh), og nye norskproduserte motorer som reduserer CO2-utslipp betydelig og gir økt sikkerhet.
  • SCR-systemer som kutter NOx-utslipp med 80 prosent.
  • Ny, moderne bro.
  • Nye kontrollrom og energistyringssystemer.
  • Nye propellblader, baug, gir, hybride akselgeneratorer og kontrollsystemer for å minimere energibruk.
  • Optimalisering av skrog for å minimere vannmotstand.
  • Nye eksoskjeler for å forbedre varmegjenvinning fra hovedmotorer og dermed redusert energibruk.
  • Oppsvingbar Azimuth-thruster
  • Toppmoderne anlegg for behandling av avløpsvann for å redusere forurensing til sjø.
  • Alle Hurtigruten Norges skip har allerede opplegg for tilkobling til landstrøm, som reduserer utslipp i havner med landsstrøm-kapabilitet.
  • Oppgraderingen av flåten gir alle Hurtigruten Norges syv kystruteskip utslipp som tilsvarer Tier III, den strengeste internasjonale standarden for NOx-utslipp.

Hurtigruten Norge vil også benytte sertifisert biodrivstoff for å redusere utslipp.

Les også: Historiens største Hurtigruten-oppgradering: MS Richard With blir som ny (november 2018) – Hurtigruten oppgraderer opptil ni skip til gass- og batteri-drift (mai 2018)

Flere nyheter og artikler om Hurtigruten finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Reiser)

Apollo lanserer reiser til Gambia

(Foto: Davy Byrnes/Dublin City)

Utforsk Dublin i fotsporene til Leopold Bloom under årets Bloomsday Festival

(Foto: Visit Maldives)

Maldivene – en pioner innen bærekraftig turisme

(Foto: RundtomiN)

Åpent skip med Havila Pollux i Stavanger

F.v. Bård Espeland, Head of fleet sales i Harald A. Møller AS, Jørn E. Skjeldrum, Fleet and Insurance Director i Hertz Norge, Trygve Simonsen Adm. dir. i Hertz Norge, og Ulf Tore Hekneby Adm. dir. i Harald A. Møller AS (Bildekilde: Hertz)

Hertz akselerer elbilsatsingen i Norge