logo-white

MSC World Europa starter seilinger i Middelhavet

MSC World Europa er MSC Cruises første skip som seiler på flytende naturgass (LNG). Skipet har nå ankommet Europa etter å ha tilbrakt sin første sesong i Persiabukta. Nå skal det tilby et 7-netters cruise med anløp til de italienske havnene Genova, Napoli og Messina, samt Valletta på Malta, Barcelona i Spania og Marseille i Frankrike.

MSC World Europa presterer best i verden når det kommer til CO2-ekvivalente utslipp per passasjer. Av den grunn er cruiseskipet en viktig del av MSC Cruises reise om å oppnå netto-nullutslipp innen 2050. MSC World Europa er også blant de første moderne cruiseskipene som har inkorporert brenselcelleteknologi, med prøvetester som viser svært lovende resultater (Fotokilde: MSC Cruises)

MSC World Europa, MSC Cruises nye skip har ankommet Europa for å starte sin første sommersesong i Middelhavet. MSC World Europa ble levert av den franske skipsbyggeren Chantiers de l’Atlantique i oktober 2022. Dette er MSC Cruises største fartøy og det første som går på LNG. MSC World Europa er det cruiseskipet i verden med best ytelse når det kommer til CO2-ekvivalente utslipp per passasjer.

– Vi er stolte av å ønske MSC World Europa velkommen til Europa, og på sin første sommersesong i Middelhavet. Dette banebrytende cruiseskipet, med en rekke enestående innovasjoner knyttet til miljø- og marinteknologier, er en bekreftelse på vår forpliktelse til bærekraftige cruisereiser. MSC World Europa er et viktig steg i retning av å nå målet om netto-nullutslipp innen 2050, sier Claes Tamm, leder for MSC Cruises Skandinavia.

Claes Tamm - MSC Cruises
Claes Tamm (foto: ©otoerres)

Gjennom hele sommersesongen skal skipet seile på LNG. Første bunkring er planlagt i Marseille 15 april, 2023. LNG er det reneste marine drivstoffet som er tilgjengelig i stor skala. Sammenlignet med standard marine brensler, bidrar LNG til å eliminere lokale luftforurensende utslipp, inkludert svoveloksider og små partikler. Samtidig reduseres utslippet av nitrogenoksider med opptil 85 prosent.

Ettersom LNG gir opptil 20 prosent reduksjon i klimagassutslipp spiller dette en nøkkelrolle i å redusere klimaendringene, og bidrar til å bane vei for bruken av bærekraftig ikke-fossilt brensel som bio- og syntetisk LNG.

Promenaden om bord i MSC World Europa (Fotokilde: MSC Cruises)

Unik brenselcelleteknologi som viser lovende resultater

MSC World Europa er verdens første moderne cruiseskip som tar i bruk splitter ny teknologi for fastoksid-brenselceller (SOFC) som er drevet av LNG. Skipet består av en 150 kilowatt SOFC demonstrator som bruker LNG til å produsere elektrisitet og varme om bord på en svært effektiv måte.

Dette kan være en nøkkel til å frigjøre betydelige miljømessige bærekraftsgevinster i fremtiden. Takket være økt effektivitet har SOFC potensial til å redusere klimagassutslippet betydelig sammenlignet med en konvensjonell LNG-motor. En stor fordel er at cellen ikke bare er kompatibel med LNG, men også med mulighet for bruk av nye kilder til lavkarbondrivstoff som grønn metanol, ammoniakk, flytende hydrogen og bio- eller syntetisk LNG.

– Nesten seks måneder etter testing har brenselcelleytelsen vært utmerket, og vi har ikke sett tegn til sikkerhets- eller vedlikeholdsproblemer. Effektiviteten til dags dato – målt i form av energien vi kan generere fra samme drivstoffenhet – er godt over nivået for en forbrenningsmotor. Effektiviteten har dermed overgått våre forventninger. Vi har drevet systemet kontinuerlig, og det har levert enda bedre enn vår prognose på 150 kilowatt-avkastning. Dette er selvsagt en liten brøkdel av energien vi trenger, men vi er sikre på at systemet kan skaleres opp på fremtidige nybygg. Vi erkjenner at dette vil kreve et tett samarbeid med partnere både i og utenfor vår bransje. Det er også grunnen til at MSC Cruises er aktivt involvert i flere forskjellige forskningsinitiativer og partnerskap som alle deler målet om å akselerere overgangen mot en fremtid med netto null utslipp, sier Linden Coppell, Visepresident for Sustainability & ESG i MSC Cruises.

En rekke andre miljøegenskaper

MSC World Europa kan både koble seg på landstrøm for å redusere karbonutslipp i havnene, i tillegg har skipet et avansert avløpsvannbehandlingssystem (AWTS) som oppfyller verdens høyeste regulatoriske krav, inkludert den såkalte baltiske standarden. Systemet behandler alt avløpsvann som produseres om bord, slik at det blir tilnærmet lik tappevannstandard.

Skipet består også av et ballastvannbehandlingssystem som forhindrer at fremmede havorganismer ikke blir transportert fra ett område til et annet og truer lokale økosystemer. Dette er i full overensstemmelse med IMOs ballastvannkonvensjon.

Cruiseskipet har et helt team av mannskap dedikert til å implementere de strenge protokollene for avfallshåndtering som skiller avfall i syv forskjellige typer, for eksempel glass, aluminium og papir, med spesialutstyr for å knuse eller bunte disse avfallstypene i skipets avfallshåndteringsanlegg.

I tillegg har MSC World Europa et undervannsutstrålt støystyringssystem for å minimere forstyrrelser for livet i havet. Skipet har også et energieffektivt utstyr ombord for å optimalisere motorbruk og hotellenergibehov. Dette bidrar til å redusere utslippene ytterligere. MSC World Europa er utover dette utstyrt med automatiske datainnsamlingssystemer for ekstern energiovervåking og avansert analyse. Det gir skipet sanntidsstøtte ved land for å optimalisere den operasjonelle effektiviteten ombord.

Neste generasjons cruiseopplevelse

I løpet av denne første sommersesongen i Middelhavet vil gjester om bord MSC World Europa kunne oppleve skipets ekstraordinære fasiliteter som den spektakulære verdenspromenaden, oppslukende kulinariske opplevelser, underholdningsalternativer på øverste nivå og de største, mest action- fullpakkede barneområdene i MSC Cruises flåte.

Les også: MSC Euribia tilbyr fine dining på havetMiljøsmarte MSC Euribia skal døpes i København (februar 2023)

Flere nyheter og artikler om MSC Cruises finner du HER

Funksjoner og miljøteknologi på MSC World Europa:

Nøkkeltall:

  • Bruttotonnasje – 215.863
  • Lengde – 333,3m
  • Bredde – 47m
  • Høyde – 68m
  • Passasjerlugarer – 2.626
  • Passasjerkapasitet – 6.762

Motorer og drivstoff:

  • 5 Wärtsilä 14V 46DF-motorer med to drivstoffmotorer, som kan seile på LNG og på lavsvovel marin gassolje (MGO)
  • 150 kW Fast oksid brenselceller demonstrator

Luftutslipp:

  • Selektivt katalytisk reduksjonssystem som reduserer NOx-utslipp med 90 % når skipet kjører på MGO (LNG gir tilsvarende NOx-reduksjon); MSC World Europa er i stand til å møte IMOs Tier III-standarder uavhengig av drivstoff
  • Landstrømtilkobling, som lar skipet slå av motorene ved havner der infrastruktur for landstrøm er tilgjengelig

Avløpsrensing:

  • Avansert avløpsvannbehandlingssystem i samsvar med de strengeste standardene i IMOs MEPC 227(64)-resolusjon (den såkalte baltiske standarden)
  • Ballastvannbehandlingssystem med UV-behandling for å forhindre introduksjon av fremmede arter i det marine miljøet gjennom utslipp av ballastvann. Dette er i samsvar med IMOs ballastvannskonvensjon

Undervannsutstrålt støystyringssystem med skrog- og maskinromdesign som minimerer akustisk lydpåvirkning, og reduserer potensielle effekter på marin fauna, spesielt for sjøpattedyr i omkringliggende farvann.

Energieffektivitet: Alle MSC Cruises nybygg har et bredt spekter av energieffektivt utstyr som skal redusere og optimalisere motorbruken. Disse inkluderer smart ventilasjon og avanserte klimaanlegg med automatiserte energigjenvinningssløyfer som omfordeler varme og kulde.

Skipene bruker LED-belysning som er kontrollert av smarte styringssystemer for å forbedre energispareprofilen ytterligere. I samarbeid med verftet er MSC World Europa designet med en nyskapende skrogform for å minimere vannmotstanden. Skipet vil i tillegg være utstyrt med automatiske datainnsamlingssystemer for fjernovervåking av energi og avansert analyse, for å optimere driften.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen