Det regnet gull over Maldivene under reiselivsbransjens svar på Oscar-utdelingen, World Travel Awards. Her vant øygruppen den prestisjetunge prisen som verdens ledende destinasjon for tredje år på rad – som den første destinasjonen noensinne. I tillegg ble MMPRC også kåret til verdens ledende turistråd for sine globale kampanjeaktiviteter, mens flere av øygruppens destinasjoner gikk til topps i sine kategorier.

Maldivene vant den prestisjetunge globale prisen som verdens ledende reisemål under årets World Travel Awards, som fant sted i Muscat, Oman. Dette var tredje året på rad at øygruppen vant denne prisen, og det er første gang noensinne at en destinasjon går til topps tre år på rad.
Maldivene fikk prisen som verdens ledende reisemål for første gang i 2020, midt under covid-19-pandemien.
– Prisen er et vitnesbyrd om Maldivenes popularitet som reisemål. Prisene de siste tre årene gjenspeiler motstandskraften Maldivenes reiselivsnæring har vist gjennom krisen, sa Maldivenes turistminister dr. Abdulla Mausoom.
Direktør for Maldivene Tourism Board, MMPRC, Thoyyib Mohammed uttalte også at det var en ære å vinne tre år på rad, og at han ikke kunne drømt om en bedre prestasjon for å markere 50-årsjubileet for turismen på Maldivene.
Les også: Feirer 50 år med turisme på Maldivene (september 2022)

Maldivene har verdens ledende turistråd
I tillegg til den prestisjetunge prisen som verdens ledende reisemål hentet Maldivene også hjem en annen attraktiv tittel fra World Travel Awards. MMPRC, som er øygruppens turistråd, vant prisen som verdens ledende turistråd.
I tillegg gikk Baros Maldives til topps i kategorien verdens mest romantiske resort/World’s Most Romantic Resort 2022, JA Manafaru Maldives i verdens ledende destinasjon på bryllupsreiser/World’s Leading Honeymoon Resort 2022, mens Vakkaru Maldives ble kåret til verdens beste på bryllupsreiser i luksuskategorien/World’s Leading Luxury Honeymoon Resort 2022.
Aktiv markedsføring
I løpet av de tre første kvartalene av 2022 har Maldivene Tourism Board gjennomført totalt 149 forskjellige reklameaktiviteter i 22 globale markeder for å sikre Maldivenes synlighet. Dette har resultert i en estimert rekkevidde på 8,6 milliarder.
Maldivene er tradisjonelt blitt stemplet som en luksusdestinasjon, men siden starten av 2022 har turistrådet fokusert mer på også å formidle noen av de mer autentiske opplevelsene og aktivitetene – basert på de siste reisetrendene når det gjelder aktive ferier, lokale opplevelser og skjulte perler.
HER kan du lese mer om prisen og turistrådets tiltak de siste årene
Les mer om Maldivene HER og om WTA – World Travel Awards HER
Les også: Glamping på Amilla Fushi, Maldivene
Les flere nyheter, reisetips og artikler om Maldivene HER