logo-white

Første stisykkelbrosjyre for Lyngenfjordregionen

Visit Lyngenfjord har siden i fjor jobbet med et prosjekt for å utvikle stisykling. Regionen er merket som et bærekraftig reisemål og har forpliktet seg å jobbe med det i alle ledd. I prosjektet har det vært en viktig diskusjon rundt dette at man ikke bare inviterer til flere syklister i regionen, men også sørger for at utviklingsarbeidet tar vare på naturen og miljøet.

Stisykkelbrosjyren kan bestilles på nett eller hentes gratis på alle turistinformasjoner i Lyngenfjordregionen (bildekilde: visit lyngenfjord)

I løpet av prosjektperioden holdt prosjektlederen Joel Kauppinen møter i alle kommunene for å få inn så mange innspill som mulig. Basert på innspillene og andre tips syklet prosjektlederen alle stiene i regionen for å kartlegge dem (totalt ca1900 høydemeter og 550 km).

Les også: Lyngenfjord nykommer på Sustainable Destinations Top 100 (september 2018) Lyngenfjordregionen finalist til Sustainable Top 100 Destination Award — “Best of Europe”

Det ble gjort et utvalg av stier som egner seg mest for stisykling med fokus på opplevelsesverdien for brukere og bærekraft. Deretter ble det sendt ut et informasjonsbrev om stisykkelprosjektet til grunneiere som har en sykkelsti på sin grunn for at de også kunne gi innspill.

På bakgrunn av disse innspillene ble en del stier tatt ut av oversikten og med de resterende 25 stiene er det nå laget en brosjyre som ble presentert tirsdag 26. februar.

– Stisykkelbrosjyren er en viktig del av vårt utviklings- og markedsføringsarbeid som destinasjonsselskapet gjør for regionen, sier reiselivssjef Georg Sichelschmidt.

– På den ene siden vil brosjyren tiltrekke seg flere syklister og på den andre siden ønsker vi å styre trafikken til de stiene som egner seg”.

Planene er å fortsette arbeidet med å utbedre de utvalgte stiene, slik at de tåler mer trafikk. Prosjektet har lagt grunnlaget med en utfyllende stisjekk for alle stiene og det er bare å begynne med jobben.

Deltakende reiselivsbedrifter deltok også på to studieturer til Ylläs i Finland og Massa Vecchia i Italia for å lære fra andre destinasjoner og har jobbet med produktutvikling for å kunne tilby attraktive produkter til tilreisende. Det ble f.eks. utviklet en sertifisering for å merke bedrifter som er sykkelvennlig.

Sommeren 2019 får Visit Lyngenfjord besøk av en stor gruppe med turoperatører og media som er spesialisert på stisykling.

– Vi håper med våre aktiviteter å sette Lyngefjordregion på kartet som en eksotisk stisykkeldestinasjon, sier Georg Sichelschmidt.

Les flere saker om Visit Lyngenfjord HER — Flere B2B nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!