logo-white

Fornøyde togpassasjerer

Folk som reiste med tog i sommer var veldig godt fornøyd med togtilbudet. Det viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet.

Togreisende - Østlandsområdet - Oslo S - Norge
Antall passasjerer som reiser kollektivt og med jernbane i Østlandsområdet, spesielt på strekningen Lillestrøm – Asker er mangedoblet etter 2012. (Foto: Øystein Grue)

I undersøkelsen oppnår togselskapene en skåre på 76 av 100 poeng på spørsmål om total tilfredshet med togreisen. Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august, og hele 6577 reisende i hele Norge har svart på hvor fornøyd de er med togreisen totalt sett. Resultatet viser at veldig mange er svært fornøyd. I Norge er det Vy, Go Ahead og SJ Norge som leverer tilbud om persontog, og alle selskapene har gode resultater.

– Vi stiller krav til at togselskapene skal ha et godt tilbud som gir fornøyde kunder. Fra og med juli i år vil vi gjennomføre løpende undersøkelser som er standardisert for alle togselskapene. Det vil gi selskapene et godt grunnlag for å lære og utvikle bedre tjenester, sier avdelingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Jernbanedirektoratet.

Spesiell situasjon

– Pandemien har vært en spesiell situasjon, og det kan hende at den høye tilfredsheten har sammenheng med at det har vært god plass på togene, punktligheten har vært bra og det har vært kjørt tilnærmet ordinært rutetilbud på de fleste strekninger. Dette vil vi finne ut av når vi har gjennomført flere undersøkelser, sier Norli. Hun forteller at den viktigste faktoren som påvirker at folk velger å reise med tog, er punktlighet og hyppige avganger.

Hanne Bertnes Norli - Markedsdirektør - Jernbanedirektoratet
Markedsdirektør Hanne Bertnes Norli, Jernbanedirektoratet (Foto: Øystein Grue)

Jernbanedirektoratet har i samarbeid med Vy, Go Ahead, SJ Norge, Bane NOR, Norske tog og Entur utviklet kundetilfredshetsundersøkelsen, som ble gjennomført for første gang i perioden juli-august i år.

Ikke sammenliknbar med tidligere undersøkelser

Jernbanedirektoratet har gjort flere endringer i innholdet og hvordan undersøkelsen gjennomføres. Det er derfor ikke riktig å sammenligne dette med undesøkelser som togselskapene har gjort tidligere år. I den nye undersøkelsen spør Jernbanedirektoratet hvordan kundene opplevde den siste togreisen sin. Undersøkelsen skal gjennomføres fire ganger i året.

– Nå skal vi følge utviklingen tett ettersom vi gjennomfører flere undersøkelser og trafikken kommer tilbake til en ny normal etter at Norge kunne gjenåpne i helgen, understreker Norli.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart

(Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene

(Foto: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Groups Responsible Business Report 2023

A frozen river at sunrise  in a wintry landscape  near Levi in Finnish Lapland  (Photo: Discover Airlines)

Discover Airlines winter flight schedule 2024/25: More flights to more destinations from Frankfurt and Munich

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn