logo-white

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

Denne uken har vært en av de tøffeste for Emirates som flyselskap, som følge av det sjeldne ekstremværet som rammet De forente arabiske emirater, skriver Sir Tim Clark, President i Emirates Airline, i denne kommentaren som du kan lese i sin helhet under bildet:

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -
Sir Tim Clark fotografert da han ble tildelt “Lifetime Achievement Award” under Aviation Business Awards i desember 2020 (Fotokilde: Emirates Airline)

Tirsdag 16. april fikk De forente arabiske emirater og Dubai sin største nedbørsmengde på 75 år. Emirates sitt døgnåpne knutepunkt i Dubai, verdens nest travleste flyplass, holdt åpent, med reduserte flybevegelser for sikkerhets skyld. Flomvann og oversvømmelser og tilhørende trafikale utfordringer hindret imidlertid kunder, piloter, kabinansatte og flyplassansatte fra å nå flyplassen. Det igjen påvirket kritisk logistikk som forsyninger,  måltider og andre flyfasiliteter.

Emirates omdirigerte dusinvis av flyvninger for å unngå det verste været på tirsdagen. I løpet av de neste tre dagene ble nærmere 400 flyvninger kansellert og enda flere forsinket, som følge av bemannings- og forsyningsutfordringer ved Dubais hovedflyplass DXB.

Emirates hadde da to hovedprioriteringer:

  • Ta vare på kundene som har blitt påvirket av situasjonen
  • Få driften i gang igjen


For å frigjøre ressurser og kapasitet til å administrere berørte kunder, så Emirates seg nødt til å suspendere innsjekkingen for passasjerer som dro fra Dubai, stoppe håndteringen av billettsalg og midlertidig stoppe transferflyvninger via Dubai. Samtidig satte vi inn alle de ekstra ressursene vi kunne for å hjelpe flyplass- og kundesenterteamene våre med ombooking, i tillegg til at vi umiddelbart begynte å planlegge for flere flyreiser til destinasjoner der vi identifiserte et stort antall reisende som ikke hadde kommet seg avgårde med opprinnelige flyvninger.

Emirates sendte ut over 100 frivillige til DXB for å ta seg av passasjerer som var strandet på DXB, og prioriterte eldre, sårbare og ellers mennesker med medisinske behov. Per nå har Emirates bistått med å booke over 12 000 hotellrom og utstedt 250 000 måltidskuponger, i tillegg til flaskevann, ullpledd og annet for å gjøre det beste ut av situasjonen. Samtidig, bak kulissene, var tusenvis av ansatte i sving for å få flyselskapet og flyplassen i gang igjen.

Fra og med formiddagen på lørdag 20. april var alle av Emirates sine flyruter gjenopprettet. Alle passasjerer som var værfaste på flyplassen hadde da blitt ombooket og flydd ut til sine destinasjoner. Fremdeles har selskapet et etterslep på gjensatt bagasje, og ber om kunder og passasjerers tålmodighet og forståelse for dette.

Emirates forstår godt frustrasjonen til kunder og passasjerer de foregående dagene, for mangel på informasjon og forvirring i terminalene. Vi erkjenner at de lange køene og ventetidene har vært uakseptable. Vi tar kundeansvaret vårt svært alvorlig, og vi har tatt lærdom fra de siste dagene for å forbedre prosessene våre.

En takk også til Emirates sine mange leverandører og partnere for deres utrettelige innsats døgnet rundt er også på sin plass.

Vi vil fortsette å jobbe hardt for å leve opp til passasjerenes forventninger!

Med hilsen,

Sir Tim Clark, president i Emirates

Les også: Historisk ørkenstorm påvirker flytrafikken i Dubai (17. april 2024)

Flere nyheter om Emirates finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum