– Denne uken har vært en av de tøffeste for Emirates som flyselskap, som følge av det sjeldne ekstremværet som rammet De forente arabiske emirater, skriver Sir Tim Clark, President i Emirates Airline, i denne kommentaren som du kan lese i sin helhet under bildet:
Tirsdag 16. april fikk De forente arabiske emirater og Dubai sin største nedbørsmengde på 75 år. Emirates sitt døgnåpne knutepunkt i Dubai, verdens nest travleste flyplass, holdt åpent, med reduserte flybevegelser for sikkerhets skyld. Flomvann og oversvømmelser og tilhørende trafikale utfordringer hindret imidlertid kunder, piloter, kabinansatte og flyplassansatte fra å nå flyplassen. Det igjen påvirket kritisk logistikk som forsyninger, måltider og andre flyfasiliteter.
Emirates omdirigerte dusinvis av flyvninger for å unngå det verste været på tirsdagen. I løpet av de neste tre dagene ble nærmere 400 flyvninger kansellert og enda flere forsinket, som følge av bemannings- og forsyningsutfordringer ved Dubais hovedflyplass DXB.
Emirates hadde da to hovedprioriteringer:
- Ta vare på kundene som har blitt påvirket av situasjonen
- Få driften i gang igjen
For å frigjøre ressurser og kapasitet til å administrere berørte kunder, så Emirates seg nødt til å suspendere innsjekkingen for passasjerer som dro fra Dubai, stoppe håndteringen av billettsalg og midlertidig stoppe transferflyvninger via Dubai. Samtidig satte vi inn alle de ekstra ressursene vi kunne for å hjelpe flyplass- og kundesenterteamene våre med ombooking, i tillegg til at vi umiddelbart begynte å planlegge for flere flyreiser til destinasjoner der vi identifiserte et stort antall reisende som ikke hadde kommet seg avgårde med opprinnelige flyvninger.
Emirates sendte ut over 100 frivillige til DXB for å ta seg av passasjerer som var strandet på DXB, og prioriterte eldre, sårbare og ellers mennesker med medisinske behov. Per nå har Emirates bistått med å booke over 12 000 hotellrom og utstedt 250 000 måltidskuponger, i tillegg til flaskevann, ullpledd og annet for å gjøre det beste ut av situasjonen. Samtidig, bak kulissene, var tusenvis av ansatte i sving for å få flyselskapet og flyplassen i gang igjen.
Fra og med formiddagen på lørdag 20. april var alle av Emirates sine flyruter gjenopprettet. Alle passasjerer som var værfaste på flyplassen hadde da blitt ombooket og flydd ut til sine destinasjoner. Fremdeles har selskapet et etterslep på gjensatt bagasje, og ber om kunder og passasjerers tålmodighet og forståelse for dette.
Emirates forstår godt frustrasjonen til kunder og passasjerer de foregående dagene, for mangel på informasjon og forvirring i terminalene. Vi erkjenner at de lange køene og ventetidene har vært uakseptable. Vi tar kundeansvaret vårt svært alvorlig, og vi har tatt lærdom fra de siste dagene for å forbedre prosessene våre.
En takk også til Emirates sine mange leverandører og partnere for deres utrettelige innsats døgnet rundt er også på sin plass.
Vi vil fortsette å jobbe hardt for å leve opp til passasjerenes forventninger!
Med hilsen,
Sir Tim Clark, president i Emirates
Les også: Historisk ørkenstorm påvirker flytrafikken i Dubai (17. april 2024)
Flere nyheter om Emirates finner du HER