logo-white

CLIA etterlyser sterkere satsing på bærekraftige marine drivstoff

Cruise Lines International Association (CLIA) oppfordrer på sitt europeiske toppmøte i Genova verdens myndigheter til å handle raskt for å styrke tilgangen på bærekraftige maritime drivstoff. Basert på drivstofforbruket i 2023, anslår CLIA at 44 000 tonn med bærekraftig marint drivstoff vil være nødvendig i Europa innen 2025 for å være i tråd med EUs bærekraftsmål for 2030.

Cruiseskip på Vågen i Stavanger under den årlige Gladmatfestivalen (Arkivfoto: ©otoerres)

Globale cruiseledere på næringens toppmøte i Genova, Italia, har utstedt en kraftig oppfordring til myndigheter om å øke produksjonen av bærekraftige marine drivstoff. Cruise Lines International Association (CLIA), den ledende stemmen i den globale cruiseindustrien, anslår at det vil være nødvendig med over 44 000 tonn bærekraftige marine drivstoff i Europa innen 2025 for å holde tritt med EUs uslippsmål for 2030. 

Under det europeiske toppmøtet i Genova annonserte CLIA at 55 cruiseskip ligger i ordrebøkene for de neste 5 årene, en samlet investering som representerer 33,9 milliarder euro over de neste fem årene i Europa. Skipene som er bestilt er de mest avanserte og energieffektive skipene noensinne bygget, og er en viktig del av cruisenæringens vei til netto nullutslipp innen 2050. 

Næringen fortsetter å investere i ny skipsteknologi, men investeringene i bærekraftige marine drivstoff henger etter. Derfor oppfordrer CLIA myndigheter til å akselerere overgangen til nye drivstoff ved å øke produksjonen, spesielt innenfor syntetiske og avanserte biodrivstoff. 

Jason Liberty, CEO i Royal Caribbean og styreleder i CLIA sier:

Cruiseindustrien gjør enorme investeringer for å legge grunnlaget for en fremtid med lav- til nullutslipp. Samarbeid med vår industris globale ledere og endringsagenter er avgjørende for å sikre at bærekraftige marine drivstoff er tilgjengelige, rimelige og skalerbare. Vi ser frem til å styrke våre partnerskap med havner, regjeringer og samfunn for å fullt ut realisere den grønne overgangen av maritim sektor.”

CLIA oppfordrer regjeringer til å reinvestere inntektene mottatt fra maritim sektor som en del av EUs kvotehandelssystem for å finansiere nødvendig infrastruktur og støtte utplassering av fornybare energiløsninger til en tilgjengelig pris.

CLIA setter nå i gang en forskningsstudie for å kombinere drivstoffinfrastruktur, teknologi og seilingsruter for å identifisere den lokale investeringen som er nødvendig for at industrien skal dekarbonisere innen 2050.

I samarbeid med drivstoffprodusenter og motorprodusenter, forfølger cruiseindustrien en rekke bærekraftige energikilder. Disse kildene inkluderer internasjonalt sertifiserte bærekraftige biodrivstoff, og syntetiske e-drivstoff som e-metan og e-metanol. Andre kilder som utforskes som en del av hybride løsninger inkluderer elektriske batterier, bio-LNG, e-LNG, metanol eller hydrogenbrenselceller.

Les også: Nullutslipp og destinasjonsutvikling på agendaen når cruisenæringen samles (februar 2024)

Flere relaterte nyheter finner du HER og HER

Les også: Reisebransjens viktigste B2B-arrangementer i første del av 2024

Flere B2B-nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker