logo-white

TUI kåret til mest bærekraftige reiseoperatør

TUI er kåret som det mest bærekraftige varemerket blant reiseoperatørene i Norge. Kåringen er gjort av norske kunder i forbindelse med årets utgave av undersøkelsen Sustainable Brand Index. 

På Rhodos har TUIs ansatte i stor grad byttet ut bilen med elsykkel og sykkel. Det jobbes bredt med mer bærekraft både gjennom små prosjekter som dette og større prosjekter. Resultatet skal bli kraftige kutt i utslipp fra fly, hoteller og cruisebåter innen 2030 (Foto: TUI)

Det er SB Insight som har gjenomført den årlige undersøkelsen blant 13000 norske kunder. Også i fjorårets utgave ble TUI kåret som mest bærekraftig blant reiseoperatørene i Norge. Undersøkelsen som helhet inkluderer merkevarer i hele Europa. 

TUI har tatt på ledertrøya

TUI har i en årrekke prioritert arbeid med bærekraft blant annet i samarbeid med stiftelsen TUI Care Foundation og prosjektet Rhodes Collab. En egen, ambisiøs bærekraftsagenda ble presentert for nøyaktig et år siden, hvor TUI forpliktet seg til kraftige kutt i utslippene fra fly, hoteller og cruisebåter innen 2030.  

– Det er ingen tvil om at reisebransjen som helhet har et enormt ansvar for å bevege oss i mer bærekraftig retning. Vi har satt oss ambisiøse mål og har tatt på oss ledertrøya, slik at vi sammen kan bevege oss riktig vei. Det er en omfattende, global innsats, og en viktig del av foretningsstrategien vår, sier Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI Norge.

Anne Mørk-Løwengreen (Bildekilde: TUI Group)

Slik jobbes det med bærekraft i TUI

Hvordan jobber TUI konkret med bærekraft?

Blant annet ved å bruke moderne fly som bruker stadig mer bærekraftig flydrivstoff (SAF). Det investeres i teknologi for fornybar energi og måten hotellene drives på er i endring. Ett av fire hoteller bruker solenergi og hotellene har kuttet ut all engangsplastikk. TUI har nå over 600 hoteller som er sertifisert som bærekraftige etter objektive standarder, og antallet øker stadig. 

– På Rhodos for eksempel har våre ansatte i stor grad byttet ut bilen med elsykkel og sykkel. Mange bekker små blir en stor å. Men bak agendaen vår ligger det selvsagt også en grundig gjennomgang av hele verdikjeden. Vi jobber bredt med stort og smått samtidig, sier Mørk-Løwengreen. 

Hurtigruten best i bransjen som helhet

Når det gjelder reisebransjen som helhet i Norge, var det Hurtigruten som trakk det lengste strået i undersøkelsen som inkluderer 282 norske merkevarer.

  1. Hurtigruten
  2. Havila Kystruten
  3. Fjord Line
  4. Color Line
  5. TUI (194)
  6. Ving (205)
  7. Apollo (219)
  8. DFDS
  9. Stena Line


Fakta om Sustainable Brand Index

  • Undersøkelsen ble gjennomført mellom desember 2023 og februar 2024. 
  • Det er SB Insight som avgjør hvilke merkevarer som undersøkes og rapportene er offentlig tilgjengelige. 


Flere nyheter og artikler om TUI finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

As it celebrates 70 years of flying to Chicago, British Airways proves its commitment with third daily service and enhanced customer experience

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk