logo-white

Alstom skal levere 25 nye Coradia Nordic regiontog til Norske tog

Alstom er tildelt en ny kontrakt verdt over 230 millioner euro for levering av 25 nye Coradia Nordic regiontog til det statlige selskapet Norske tog AS. Dette er andre bestilling i rammeavtalen på 1,8 milliarder euro som Norske tog inngikk med Alstom i slutten av 2021, og som er Norges største innkjøpsavtale for tog. Den første bestillingen på 30 regionale tog er i produksjon med forventet leveringsstart i slutten av 2025.

Norske togs nye regiontog «Type 77» skal frakte togpendlere effektivt mellom Ski og Stabekk i Stor-Oslo-regionen. Den utvidete togflåten skal sikre bedre transporttilbud i det travle området (Illustrasjon: Alstom™ / Coradia™ Nordic)

– Vi er glade for å få muligheten til å levere neste bestilling i rammeavtalen med Norske tog. De nye Coradia Nordic regiontogene fra Alstom vil øke kapasiteten på de travleste rutene i Oslo-området og styrke den utslippsfrie kollektivtransporten rundt hovedstaden. Togpendlerne vil få en raskere, mer komfortabel og mer forutsigbar reisehverdag, sier Carl Åge Bjørgan, administrerende direktør i Alstom Transport Norge.

– Vi ser frem til å motta de 25 nye togene fra Alstom. Det vil forbedre kapasiteten og tilbudet til passasjerene, sier Øystein Risan, CEO Norske tog AS.

Coradia Nordic for Norske tog er spesialtilpasset behovene til det norske jernbanenettet og er fullt ut egnet for norske værforhold. De nye togene har en toppfart på 200 km/t, og gir passasjerene en effektiv og komfortabel reise i et romslig og behagelig miljø. Hvert togsett vil bestå av seks vogner.

Togene vil bli utstyrt med Alstoms digitale signalsystem ERTMS, et felleseuropeisk ombord-signalsystem som løpende gir togene en sikker framføring og riktig hastighet. Ombord-signalsystemet fjerner behovet for at lokomotivføreren leser signaler som går langs sporene og gir feilsikker dataprosessering som foregriper handlinger fra lokomotivføreren i tilfellet det er utrygge forhold. Togene vil være i stand til å kjøre på spor som er utstyrt med det tradisjonelle norske signalsystemet og på de nye ERTMS-tilpassede sporene som rulles ut nå.

Coradia Nordic er et toppmoderne elektrisk tog med høy ytelse og lavgulv ved alle inngangspartier. Det standardiserte toget er en enkel, allsidig plattform som oppfyller kravene til regional og intercity-transport. Et modulært design gjør det mulig for operatørene å velge konfigurasjon og interiør som fungerer best for deres marked og kommersielle strategi. Plattformen tilbyr utslippsfrie løsninger som batteri eller hydrogen for ikke-elektrifiserte linjer.

I tillegg tar Alstoms bærekraftige tilnærming til produksjon hensyn til hele livssyklusen til produktet, fra innledende designskisser til slutten av levetiden, noe som vil maksimere verdien av Norske togs eiendeler.

Alstom skal bygge togene til Norske tog på anlegget i Salzgitter, Tyskland. Flere franske Alstom-anlegg er involvert i prosjektet, inkludert Tarbes for for trekksystemer, Ornans for motorene, Villeurbanne for signalsystemer og Petit-Quevilly for elektriske transformatorer.

Norske tog AS eies av Samferdselsdepartementet. Selskapet anskaffer, eier og forvalter togmateriell for persontogtransport i Norge.

[1] European Railways Traffic Management System

Alstom™ og Coradia™ Nordic er beskyttede varemerker for Alstom Group.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?