Air France-KLM har i løpet av 2023 økt bruken av bærekraftig flydrivstoff, SAF, til nesten det dobbelte sammenlignet med året før. Dette betyr at flyselskapet topper listen over selskaper som flyr med mest bærekraftig drivstoff i verden.
Når vi oppsummerer 2023, vil Air France-KLM Group ha brukt 80 000 tonn SAF, bærekraftig flydrivstoff. Arbeidet pågår nå for å sikre tilstrekkelige mengder SAF for å møte konsernets ambisiøse mål. Air France-KLMs forbruk av SAF tilsvarer allerede nesten 17 prosent av verdens totale produksjon i dag. Selskapet ser behovet for økt produksjon av bærekraftig drivstoff for å nå sine mål.
– Tilgangen til SAF er en global utfordring. Vi trenger betydelig økte investeringer i produksjonen, også i Skandinavia, for å klare omstillingen, sier Maria Hagelberg, ansvarlig for bærekraftsspørsmål hos KLM i Nord-Europa.
Ved å selv kjøpe store mengder SAF håper Air France-KLM også å bidra til å øke produksjonen i Europa og verden. Konsernet har satt ambisiøse mål som overstiger EU-direktivene i ReFuelEU. Air France-KLMs mål er å redusere CO2-utslippene per passasjerkilometer med 30 prosent innen 2030, sammenlignet med 2019, og å nå 10 prosent SAF i tankene i løpet av samme periode, mens EUs krav er på seks prosent.
– Vi ser dette som et globalt forpliktelse, der vi som en stor flykonsern kan styre investeringene våre i en retning som fremmer utviklingen av nødvendig produksjon og infrastruktur for en mer bærekraftig luftfart, sier Maria Hagelberg.
Eksempler på tiltak Air France-KLM har tatt i løpet av 2023:
- Økt bruken av SAF til nesten det dobbelte sammenlignet med foregående år
- Sikret betydelige fremtidige SAF-leveranser gjennom avtaler og hensiktsavtaler (MoU) med leverandører
- Signert strategiske partnerskap og investert i produksjonskapasitet for SAF
- Engasjert kunder – både enkeltpersoner og bedrifter – i dedikerte SAF-programmer
- Investert i en mer moderne og drivstoffeffektiv flyflåte