logo-white

Ny NCC-bygget undersjøisk tunnel åpnet på Færøyene

Med åpningen av Sandoytunnelen har NCC ferdigstilt den andre undersjøiske veitunnelen på Færøyene siden 2020, og det til en samlet verdi av 2,7 MNOK.

Sandøytunnelens portal i Traðardalur på Sandøy (Fotograf: NCC/Joakim Kröger)

Torsdag 21. desember ble den høytidelige åpningen av den undersjøiske veitunnelen gjennomført på øyriket.

Dagens trafikksetting av Sandoytunnelen er en stor og viktig dag for Færøyene, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen i P/E Eysturoyar og Sandoyartunlar.

– Det er helt fantastisk at nå også Sandøytunnelen er ferdig sammen med Eysturoytunnelen. Disse to undersjøiske tunnelene utgjør et mega-prosjekt for Færøyene noensinne, og som vil ha en svært stor betydning for oss og for utviklingen av samfunnet, sier Teitur Samuelsen.

Samuelsen mener at byggingen av tunnelene har gått bra.

– Når vi går i gang med slike store komplekse tunnelprosjekter som dette har det vært avgjørende med en entreprenør som har erfaring med å bygge undersjøiske tunneler og styre slike store prosjekt, samt har en finansiell styrke som kan bidra til å løfte prosjektene, sier Samuelsen.

Med tunnelåpningen reduseres kjøretiden til hovedstaden Torshavn ned til 30 minutter (Fotograf: NCC/Joakim Kröger)

Milliardprosjekt

Det var i november 2016 at NCC signerte kontrakt om bygging av to undersjøiske tunneler på Færøyene, og byggingen startet på nyåret 2017.

  • Det første delprosjektet er den 11,2 kilometer lange Eysturoytunnelen, verdi 1,5 milliarder kroner.
  • Det andre delprosjektet er 10,8 kilometer lange Sandoyartunnelen, verdi 1,2 milliarder kroner. Arbeidet omfatter også veier i dagsonen for tilknytning til eksisterende infrastruktur.

Arbeidene med Eysturoytunnelen startet i 2016, mens byggingen av Sandoyartunnelen startet i 2018. Frem til åpningen av Eysturoytunnelen i desember 2020 pågikk byggingen av de to undersjøiske tunnelene parallelt. Sandoyartunnelen er drevet ut fra to stuffer, og med gjennomslag 3. februar 2022. Deretter har det pågått innredning og tekniske arbeider.

Etter sju år med tunnelbygging på Færøyene, med produksjonsutfordringer underveis som pandemi og krig i Europa, er prosjektsjef Alf Helge Tollefsen i NCC Infrastructure svært fornøyd.

– Dette kjennes godt, prosjektene har gått bra og vi leverer to tunneler med god kvalitet og til avtalt tid. For å lykkes med store, komplekse tunnelprosjekter som dette, må en blant annet ha gode fagarbeidere og gode samarbeid med UE-er og byggherre. Det har vi oppnådd, slår Tollefsen fast.

Alf Helge Tollefsen er NCCs prosjektsjef på Færøyene (Fotograf: NCC)

Prosjektsjefen takker både EST og byggeledelsen for et godt samarbeid, og ikke minst tunnelarbeiderne for en fenomenal innsats gjennom sju år.

– Vi vil også takke alle våre underentreprenører og leverandører som har vært med. Alle har god grunn til å føle seg stolte over hva vi har levert sammen, sier prosjektsjef Tollefsen.

NCC har lang erfaring med å bygge undersjøiske tunneler på Færøyene. På begynnelsen av 2000-tallet bygde selskapet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin, og flere nøkkelpersoner som har jobbet med de siste prosjektene var også med å bygge de to foregående tunnelene.

Les mer om NCCs undersjøiske tunnelprosjekter på Færøyene HER 

Les også: NCC med gjennomslag i Sandoytunnelen (februar 2022) Ny undersjøisk tunnel på Færøyene (desember 2020)

Flere nyheter om Færøyene finner du HER og HER

Sandøytunnelens portal på Gamlarætt (Fotograf: NCC/Joakim Kröger)

Kortfakta:

Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m

  • Byggetid: 2016 – 2020
  • Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
  • Bredde: 10,5m
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: -187 meter
  • Finansiering: passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: NOK 1,5 milliarder

Sandoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m

  • Byggetid: 2018 – 2023
  • Totallengde hovedtunnel: 10,8 kilometer
  • Bredde: 9,5 meter
  • Antall døgnpasseringer: 310 biler
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: -147 meter
  • Finansiering: passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: NOK 1,2 milliarder
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker