logo-white

NCC med gjennomslag i Sandoytunnelen

Torsdag skjøt NCC aller siste salve i undersjøiske Sandoytunnelens 10,8 km lange hovedløp, som når den står ferdig gjør at man kan reise fergefritt fra Sandoy til Færøyenes hovedstad Tórshavn.

NCC - Sandoytunnelen - Færøyene - 2022
NCC og underentreprenører samlet på røysa etter gjennomslagssalven, som ble utløst kl 13.15 lokal tid (Foto: NCC/Robin Stenersen)

Selve gjennomslagssalven ble utløst torsdag klokken 13 lokal tid. Dermed er åpent tunnelsamband etablert og Sandøya er knyttet sammen med den færøyske vei-infrastrukturen og hovedstaden Tórshavn.

– Dette er nok en viktig milepæl i andre del av vår entreprise på Færøyene, og som igjen viser vår solide kompetanse innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi fram til å bygge og klargjøre tunnelen for trafikk, sier Per Jonsson leder for NCC division Civil Engineering Norge.

Sandoytunnelen er den andre undersjøiske tunnelen under Atlanterhavet som NCC bygger i denne entreprisen. I desember 2020 ble den 11,2 km Eysturoytunnelen åpnet på øyriket.

– Gjennomslag i Sandoytunnelen er en viktig begivenhet for oss. Når tunnelen står ferdig vil den blant annet øke mulighetene for å bo samt øke næringsutviklingen på Sandoy, sier administrerende direktør Teitur Samuelsen fra byggherren P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST).

– Jeg vil takke NCC som er svært teknisk dyktige i tunnelbygging, og der vi har unngått skader og utfordringer er håndtert hele veien. Dette har gjort at vi har følt trygghet ved prosjektets gjennomførelse, sier Samuelsen.

NCC - Sandoytunnelen - Færøyene - 2022
Fyrer av siste salve: F.v. Bas Janus Vang, prosjektsjef Alf HelgeTollefsen og bas Christoffer Paulsen, sistnevnte utløste selve gjennomslagssalven i Sandoytunnelen på Færøyene. (Foto: NCC/Robin Stenersen)

Nå gjenstår to år med innredning av Sandoytunnelen fram til den skal stå ferdig på nyåret 2024.

To undersjøiske tunneler i samtidig produksjon

Byggingen av Sandoytunnelen startet i 2018, og fram til åpningen av Eysturoytunnelen i desember 2020, pågikk byggingen av de to undersjøiske tunnelene parallellt.

– NCC har solid erfaring med å bygge tunneler på Færøyene. At vi igjen leverer i henhold til plan er vi stolte av, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Sandoytunnelen går fra fergeleiet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På sitt dypeste er tunnelen -147 meter under havoverflaten.

Solid tunnel-erfaring

NCC har solid erfaring med å bygge undersjøiske tunneler på Færøyene. NCC bygget på begynnelsen av 2000-tallet Vagatunnilin och Nordoyatunnilin. Flere av nøkkelpersonene som arbeider i de to siste tunnelprosjektene var også med å bygge de to foregående tunnelene.

Tunnelene gir et viktig bidrag i å knytte samfunn, bedrifter og mennesker nærmere hverandre. Byggingen utgjør også den største infrastruktursatsningen på Færøyene noensinne.

Kunden er P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som eies 100 prosent av Landstinget på Færøyene.

Fakta:

Sandoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m

  • Byggetid: 2018 – 2024
  • Totallengde hovedtunnel: 10,8 kilometer
  • Bredde: 9,5 meter
  • Antall døgnpasseringer: 310 biler
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: -147 meter
  • Finansiering: passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: NOK 1,1 milliarder


Eysturoyartunnilin: Undersjøisk tunnel m.m

  • Byggetid: 2016 – 2020
  • Totallengde hovedtunnel: 11,2 kilometer
  • Bredde: 10,5m
  • Stigningsgrad: 5 %
  • Laveste punkt: -187 meter
  • Finansiering: passeringsavgift
  • Kunde: P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST)/Lagtinget
  • Kontraktverdi: NOK 1,4 milliarder
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål