logo-white

Stena Lines første nybygg har forlatt dokken i Kina

Stena Estrid* er den første av fem E-Flexer-ferger som representerer neste generasjons energieffektive og fleksible RoPax-ferger. Stena Estrid er en av tre E-Flexer-ferger som skal operere på Irskesjøen og planlegges å gå inn i trafikk mellom Dublin og Holyhead tidlig i 2020. De følgende to er planlagt å bli satt i drift på linjen mellom Liverpool og Belfast i 2021.

Stena Estrid i dokken (bildekilde: stena roro)

– Det føles fantastisk bra at vi har nådd enda en milepæl i vår nybyggingsprosess når Stena Estrid for første gang ble sjøsatt og manøvrert på en vellykket måte ut fra tørrdokk. Nå venter en intensiv fase i byggingen. Interiøret skal komme på plass, før hun styrer mot Europa og trafikkstarten på Irskesjøen, sier Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson, som selv var tilstede på Avic-verftet i Kina.

De tre fergene som er designet for Irskesjøen, vil være større enn dagens tonnasje og øke kapasiteten betydelig.

Disse nybyggene vil bli 215 meter lange, ha en lasteevne på 3.100 lengdemeter og ta 1000 passasjerer og mannskap.

Les også: Samtliga Stena Lines nybyggen för Irländska sjön nu i konstruktion (desember 2018)

Ordren er en milliardinvestering og er et bevis på hvor strategisk viktig virksomheten på Irskesjøen er for Stena Line.

– Vi tror på fortsatt vekst på Irskesjøen og ønsker å gi våre passasjerer og fraktkunder den beste transportopplevelsen. Sammenlignet med dagens ferger, vil Stena Estrid ha mange fordeler, for eksempel raskere lasting og lossing, moderne og luftig skandinavisk-inspirert design som inkluderer en avdeling med Skylight-vinduer, en Hygge Lounge og en oppgradering av Stena Plus-konseptet, sier Niclas Mårtensson.

I tillegg til de tre nybyggene for Irskesjøen, har to større E-Flexer ferger blitt bestilt. Disse planlegges å gå i trafikk i Stena Lines linjenett i 2022. Disse fergene blir 240 meter lange, har en lastekapasitet på 3.600 lengdemeter og tar 1200 passasjerer. 

Stena Lines søsterselskap Stena RoRo er prosjektleder for alle E-Flexer nybygginger som pågår på Avic Weihai Shipyard i Kina.

Les også: Stena skriver kontrakt på fyra nya RoPax-färjor — blir världens mest bränsleeffektiva färjor (april 2016)

* Navnet Stena Estrid er knyttet til Stena Lines Skandinaviske opprinnelse. Estrid er et nordisk navn og en østnordisk variant av Astrid, finnes vanligvis på runesteiner og betyr nydelig eller elsket.

Fra seremonien på Avic Weihai Shipyard i Kina (bildekilde: stena roro)

Flere saker om Stena Line finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum