logo-white

Oslo lufthavn sikter mot Europa-toppen

Avinor Oslo lufthavn har som mål å bli Europas beste flyplass målt på alt fra oppsamling av kjemikalier til passasjervekst og kundetilfredshet. – Ved utløpet av 2018 ønsker vi å være Europas beste flyplass, sier sjef for operativ drift ved Oslo lufthavn, Hans Bendik Eriksen.

Oslo lufthavn er allerede helt i toppen når det gjelder punktlighet. (Foto: Avinor Oslo lufthavn/Espen Solli)

Oslo lufthavn er allerede helt i toppen når det gjelder punktlighet. Flyplassen har vært topp tre i Europa de siste fem årene.

I tillegg er målet å bli det viktigste knutepunktet for langdistanseforbindelser til og fra Norden og å score høyt på oppsamling av kjemikalier, gjenbruk av avløpsvann til varme og passasjervekst.

Må rykke opp

Skal Norges hovedflyplass nå sitt mål, må ikke minst kundetilfredsheten forbedres ved at flyplassen hever seg 40 plasser opp på bransjerangeringen Airport Service Quality.

— 40 plasser opp høres mye ut, men det er tett i feltet. Vi må bare gjøre det vi allerede gjør litt bedre hver dag fremover, sier Eriksen.

De to store tjenesteleverandørene på flyplassen er Nokas og ISS.

— Køer i sikkerhetskontroll og ved innsjekking må unngås, flyplassen må være ren og ryddet, og alle ansatte må bidra til de gode passasjeropplevelsene, sier Eriksen.

Nå utvider Oslo lufthavn samarbeidet med ISS. Selskapet sørger allerede for renhold på flyplassen. I tillegg overtar ISS assistansetjenesten for alle med behov for bistand på reisen, hittegods og ansvaret for flyplassens 3500 traller.

For flyplassen er de oppgavene ISS nå har fått helt avgjørende for å bli best i Europa.

— ISS vil bidra til at basisproduktet vårt fungerer. Flyplassen må være ren, traller må befinne seg der brukerne trenger dem, og de må til enhver tid fungere. Dessuten er assistansetjenesten viktig både for både kundetilfredsheten og for at vi får flyene av gårde til planlagt tid, sier Eriksen i Avinor.

Tar vertskapsrollen

ISS har i dag 190 medarbeidere på Oslo lufthavn, og antallet vil etter hvert øke til rundt 390.

— Når flere tjenester nå samles hos ISS, vil vi få et sterkt team som kan utfylle hverandre på tvers av tjenestene. Vi kommer til å ha en vertskapsrolle overfor passasjerene, for å sikre at alle opplever det å reise til og fra Norges hovedflyplass som positivt, sier konserndirektør Jan Olav Mathiassen i ISS.

Skrevet av Tellef Øgrim/Newswire

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Se utover store deler av Norge fra Gaustatoppen på 17. mai! (Foto: Guro Skaara)

Anbefalte turer for fridager og nasjonaldagen

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem