logo-white

Nybygg mer miljøskadelig enn internasjonal flytrafikk

Nybygg er en av de raskest voksende kildene til klimagassutslipp i USA, nest etter elektrisitetsproduksjon. Faktisk, ifølge en fersk studie fra det amerikanske energidepartementet, Department of Energy, slipper bygninger og fabrikker i USA ut mer karbondioksid enn biler gjør – dette fordi nybygg krever mer materialer og energi til produksjon, frakt og konstruksjon.

Støping - Bygningsarbeider - Sement
Nybygg mer miljøskadelig enn internasjonal flytrafikk ifølge en ny studie fra energidepartementet i USA (Photo by Rodolfo Quirós from Pexels)

Ikke nok med det. Av alle materialene som brukes i nybygging, så skaper betongen alene et større miljøavtrykk enn internasjonal flytrafikk. Dette utgjør et problem som har vakt interesse blant mange grønne bedrifter, og det blir vanligere og vanligere å bruke grønne byggemetoder for å minske nybygg sin påvirkning på miljøet.

Mer om dette nedenfor, etter at vi har sett på noen av argumentene for og imot nybygg, som vil bidra til å sette lys på temaet.

Argumenter for nybygg

La oss begynne med fordelene ved nybygg. Disse er en viktig del av økonomien, og kommer nok alltid til å være det. Byggeindustrien er blant annet ansvarlig for millioner av arbeidsplasser, og milliarder av kroner i økonomisk aktivitet. De gir mer plass for folk å bo i, noe som betyr mindre overbefolkning og bedre levekår. Og det finnes til og med belegg for å si at de vil være mer miljøvennlige over tid, da de for eksempel er mer energibesparende enn gamle og utslitte bygg.

Argumenter mot nybygg

Det finnes også en rekke argumenter mot nybygg som gjør at bedrifter og organisasjoner har begynt å bevege seg vekk fra det, til fordel for andre metoder. Aller fremst kommer kanskje den høye kostnaden av å bygge nytt, i motsetning til å kjøpe noe som allerede står, hvis man ønsker å starte eller utvide virksomhet. Det tar også lang tid å bygge. Og til slutt kan nybygg ha en negativ innvirkning på miljøet da de ofte bygges med materialer som ikke er miljøvennlige, spesielt betong.

Ovennevnte argumenter lager et godt springbrett for å diskutere grunnene til at nybygg er miljøskadelig, da vi har tatt hensyn til både fordelene og ulempene.

Hvorfor nybygg er skadelig for miljøet

Bygg- og miljøeksperter har diskutert miljøpåvirkningen av nybygg i årevis. Her er fire av hovedgrunnene til at nybygg er mer skadelig for miljøet enn internasjonal luftfart.

  1. Den første grunnen er at bygninger tar mye plass, noe som gjør at de trenger mye materialer for å bygges. Dette betyr at det er en betydelig mengde avfall og forurensning skapt av disse materialene.
  2. Den andre grunnen er at byggematerialer ikke er biologisk nedbrytbare – noe som betyr at de ikke brytes ned for å bli en del av den naturlige nedbrytningssyklusen (hvor levende organismer blir til jord, som igjen gir nytt liv, osv.).
  3. Den tredje grunnen er at når det kommer til miljøavtrykk, så er bygningsbetong mer skadelig enn internasjonal flytrafikk.
  4. Den fjerde grunnen er at bygging tar opp omtrent 10 % av globalt BNP, noe som betyr at det er betydelige mengder CO2-utslipp som skapes av denne industrien alene.

Et mer miljøvennlig alternativ til nybygg

Når man ser på alle metodene som kan brukes for å redusere miljøavtrykket man etterlater med sin bedrift eller organisasjon, er det én som skiller seg ut blant resten: gjenbruk. Ved å benytte eksisterende bygg, i stedet for å sette opp nye, får en bedrift både tilgang på plassen de trenger, samtidig som at de hindrer unødvendig utslipp i forbindelse med konstruksjon. Et eksempel på dette er FlexiStore, som utelukkende benytter eksisterende bygg for å huse sine minilager. Fordelene med gjenbruk fremfor nybygg forklarer Tekna mer utdypende i et miniseminar.

Hva som gjøres for å redusere miljøavtrykket

I oppsummering er nybygg en stor bidragsyter til økningen i karbonutslipp. Byggeindustrien har vært treg til å ta i bruk grønn praksis, men nye teknologier gjør bærekraftig byggeskikk mer tilgjengelig og rimelig. Nye materialer, som bambus og hamp, brukes for eksempel til å erstatte betong og stål i et forsøk på å redusere karbonavtrykket fra nye byggeprosjekter. Det er derfor innen rimelighetens grenser å forvente at nybygg vil bli mer miljøvennlige i nær fremtid, ettersom at disse nye metodene blir mer og mer vanlig.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Emmie Bolmstedt/Visit Sweden)

En «swifties» guide til Stockholm

Illustrasjon - Nye Bodø lufthavn - Avinor - 2021

HENT tildelt milliardkontrakt på Nye Bodø lufthavn

(bildekilder: visitnc.com/related.dk)

På stjernejakt i det sørlige USA

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024