Klokken 13.30 – nesten 45 minutter før rutetid, landet “Eivind Viking” i rute SK952/HB – JJA for aller siste gang på Stavanger lufthavn Sola og SAS sin “oljerute” til Houston var dermed historie. Dette var den tredje nedleggelsen på flyplassen iløpet av én og samme weekend. Også rutene til Frankfurt og Paris takket for seg i Stavanger denne oktoberhelgen i 2015.
Stavanger lufthavn Sola mistet tre internasjonale flyruter iløpet av noen få dager: Frankfurt, Houston og Paris. Det skjedde samtidig med at naboflyplasssen i Haugesund vinket farvel til Ryanairs 12-13 år gamle Londonrute.
Oljenedgangen og Houstonruten fikk “skylda”
Det dramatiske oljeprisfallet får “skylda” for nedleggelsene på Stavanger lufthavn Sola. Det begynte allerede i mai 2015 da Air France gav beskjed om at ruten til Paris (som ble operert av datterselskapet HOP) skulle fjernes fra rutekartet.
Årsaken eller rettere sagt “skylda” ble lagt på SAS sin direkterute til Houston. Den “stjal” transittpassasjerer, mens oljenedgangen førte til færre business class -passasjerer, het det.
Dermed var det over og ut for ruten som i mars/april 2014 gjorde comeback etter 23 års fravær.
Bjella ble hengt på “Houstonruta”
Søndag den 9. august 2015 sprang “bomben”: Lufthansa legger ned Stavanger – Frankfurt. Ryktene hadde gått i noen dager etter at selskapet informerte reisebyråene om nedleggelsen noen minutter før kontortidens slutt fredag den 7. august.
Årsaken var den samme: SAS sin Houston-rute og færre “fullprisbetalende” passasjerer som følge av nedgangen i oljebransjen. At ruten faktisk kunne vise til en passasjerøkning på ni prosent i første halvår 2015 ble ikke nevnt !
Sosiale medier og politiske møter
En Facebook-aksjon ved navn “LH Please don’t leave Stavanger” fikk over 1000 tilhengere iløpet av noen kveldstimer den andre helgen i august 2015. Men dette og en “møteoffensiv” fra lokalpolitikerne i Stavangerregionen fikk ikke tyskerne til å endre mening og dermed var det snipp, snapp, snute for Frankfurtruten, som ble fløyet første gang i 2003.
En drøy måned senere – tirsdag den 15. september, kom neste beskjed: SAS legger ned Stavanger Houston. Årsaken var sviktende lønnsomhet i kjølvannet av nedskjæringene i oljebransjen. Flyet – som var innleid fra sveitsiske PrivatAir skulle brukes til andre oppdrag fra SAS sin hovedbase i København.
Dansk motstand
Ruten Stavanger-Houston var sterkt omdiskutert da den ble åpnet den 20 august 2014. Størst skepsis (og motstand) var det i Danmark. Danske SAS-fagforeninger skal ha tatt kontakt med sine advokater da ruten ble lansert i mars 2014. Samme høst kunne enkelte danske nyhetsmedier flere ganger melde om en snarlig nedleggelse av ruten. Flyet skulle omplasseres til København og settes inn på business-ruter fra SAS sin hovedbase på Kastrup, het det. Det gikk nærmere et år før spådommen gikk i oppfyllelse og den sveitsisk registrerte Boeing 737-maskinen ble flyttet til den danske hovedstaden.
Flyet ble de første månedene brukt på en kveldsrute mellom København og Newark, før det ble ominnredet fra 44 business class-seter til en konfigurasjon med 20 i business class og 60 i økonomiklasse. Sommeren 2016 ble flyet satt inn på en ny rute mellom København og Boston. Leiekontrakten med det sveitsiske selskapet gikk ut i 2017.
Tidligere saker:
- SAS legger ned Stavanger – Houston (15.09.2015)
- SAS har ingen planer om å kutte Stavanger – Houston (20.08.2015)
- LH Please don’t leave Stavanger – Facebookaksjon for å beholde Lufthansa`s Frankfurtrute (13.08.2015)
- Lufthansa legger ned Stavangerruten (09.08.2015)
- Flyruten Stavanger — Paris legges ned (21.05.2015)
- «Oljesmurt» for SAS: Houston-ruten mot overskudd på nyåret ? (23.11.2014)
- Slutt for Lufthansaruten Frankfurt – Bergen (30.09.2014)
- SAS sætter Boston på kortet
- SAS premiere på København – Boston (2016)