Sosiale medier tas nå i bruk for å beholde Lufthansas rute mellom Stavanger og Frankfurt. Torsdag kveld fikk den nystartede Facebookgruppen “LH Please don’t leave Stavanger” iløpet av noen få timer over 300 likere. Flere sentrale politikere i oljebyen har også engasjert seg i saken gjennom mere konvensjonelle kanaler – det er jo snart kommunevalg.
Søndag den 11. august sprang “bomben”: Lufthansa legger ned direkteruten mellom Stavanger og Frankfurt. Begrunnelsen var – som vanlig, nedgangen i oljeindustrien, noe som igjen førte til færre solgte business class-billetter og derav sviktende lønnsomhet.
Beslutningen om å legge ned ruten ble trolig tatt noen dager tidligere. Reisebyråene ble etter hva dfly.no erfarer, informert om nedleggelsen sent fredag ettermiddag. Dagen etter begynte ryktene begynte å svirre blant de “innvidde” og søndag den 9. august smalt “bomben”: Om drøyt to måneder – den 24. oktober, er det slutt på direkteflyene fra Stavanger til Frankfurt (og derfra videre ut i verden).
Nyheten fikk både politikere, næringsorganisasjoner og reiselivet til å røre på seg. Flere toneangivende profiler innen politikk og næringsliv (ordførerer og ditto kandidater) gikk ut med ønske om å møte Lufthansaledelsen og de lokale avisredaktørene skrev bekymrede lederartikler om rutenedleggelsen.
Torsdag den 13. august ble de sosiale mediene tatt i bruk . Facebooksiden “LH Please don’t leave Stavanger” ble lansert og iløpet av noen få kveldstimer hadde den samlet over 300 likerklikk – og flere vil det nok bli.
Les også: Lufthansa legger ned Stavangerruten
Facebooksiden “LH Please don’t leave Stavanger” finner du HER