logo-white

Ny (ror)burger-kjede vokser frem i Lofoten

– Våre gjester ønsker å spise lokal mat når de er i Lofoten. Gjennom konseptet Rorburger’n tilbyr vi lokal mat i et nytt perspektiv; En type street food som både barn, voksne, ungdom og familier liker, forteller Ragnar Freyr Palsson, driftssjef i Classic Norway region nord.

Rorburgerkonseptet, som nå lanseres ved Classic Norway-kjedens hoteller i Henningsvær, Nyvågar, Nusfjord og på Reine i Lofoten, ble først testet ut i ved Classic Norways rorbuanlegg i Nusfjord sommeren 2014. Ideen kom til i samarbeid med Lofotprodukt AS, som eier konseptet og er hovedleverandør av råvarer til Rorburger’n.

Andre S. Misund (lofoten.no)
Andre S. Misund (lofoten.no)

– Utgangspunktet var at både fastboende og tilreisende etterspurte lett tilgjengelig lokal mat. Vi produserer det som kanskje er Norges beste fiskeburgere i Lofoten, og da er det helt naturlig at også turistene får nyte det. Dermed fant vi ut at vi ville gå sammen med restaurantsjef Renate Johansen ved Karoline restaurant i Nusfjord om å utvikle «Rorburger’n», forteller salgssjef for storhusholdning i Lofotprodukt AS, Andre S. Misund.

Menyen ble raskt utviklet, og burgerne fikk klingende Lofot-navn som «Hold i torsken-burger», «Cheezu cruisin’ Nusfjord» og «Steike fin». Alle med grove fiskeburgere av 80 % fisk fra Lofoten.

Konseptet skulle vise seg å overbevise både lokalbefolkningen, cruiseskipturister og øvrige tilreisende: Det lille tettstedet som har 20 fastboende, solgte 300 fiskeburgere på de beste dagene den første sesongen. Det var nok til å overbevise hotellkjeden.

– Navnet «Rorburger’n» er godt. Det samme er konseptet, som har lokalmat som utgangspunkt. Ikke bare er fiskeburgerne produsert her i Lofoten. Vi utvikler nå også egne hamburgerbrød som blir bakt og levert fra det lokale bakeriet i Svolvær. Når vi ser at konseptet er innarbeidet og selvgående, planlegger vi å kjøre det ut også til våre øvrige kystnære anlegg i Norge, forteller Palsson i Classic Norway.

Dermed ligger det an til at “Rorburger’n” med fiskeburgere fra Lofoten kan bli nasjonal. Men først åpnes altså fire utsalgssteder i Lofoten, hvor den første burgeren blir å få kjøpt i Henningsvær når musikkfestival «Cod Stock» går av stabelen i pinsehelgen.

Les mer om Classic Norway-kjeden HER

Les mer om Rorburgeren HER  

Karoline restaurants Facebooksider finner du HER

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Amadeus kjøper Vision-Box

Utsikt over Messina på Sicilia, et av de mest populære reisemålene i Italia. Øya er blant annet kjent for sine mafiarøtter og aktive vulkan (Foto: TUI)

Nordmenn vil skreddersy Italiareisen

(Foto: Stena Line)

Strawberry overtager driften af Stena Line`s The Reef-hotel i Frederikshavn

(Bilde: SAS – Scandinavian Airline)

SAS blir med i SkyTeam

Cadiz ligger ved Atlanterhavet - sydvest i Andalusia, rundt 120 kilometer syd for regionhovedstaden Sevilla. Nærmeste flyplass ligger i Jerez, 40 kilometer lengre nord (Fotokilde: Ticket)

Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene