logo-white

DOGA-merket for design og arkitektur: Skapte unik hotelldestinasjon – får pris

Med sin rause og inviterende identitet åpner Oslos nye nabolagshotell dørene for alle. Nå hedres Sommerro hotell med DOGA-merket for design og arkitektur.

Sommerro har fått en visuell identitet som spiller på bygningsmassens historie og arkitektur. Nå kan prosjektet smykke seg med DOGA-merket for design og arkitektur. (Foto: Lars Petter Pettersen)

– Sommerro hotell er et godt eksempel på hvordan eldre bygg kan rehabiliteres og tilpasses moderne behov. Da er det viktig å også treffe med merkevarebygging og visuelt konsept, noe dette prosjektet i høyeste grad har gjort, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi Sommerro-hotellet ved Solli plass i hovedstaden.

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.

Fordypet seg i historien

I fire år hadde eiere, arkitekter og designere arbeidet utrettelig med å blåse liv i det gamle hovedkvarteret til Oslo Lysverker. Målet var å skape et inkluderende nabolagshotell som en gave til byens innbyggere.

Sommerrogaten Utvikling skjønte at hotellet behøvde en visuell identitet som matchet vyene, og så seg derfor om etter en samarbeidspartner. Etter en omfattende anbudskonkurranse gikk jobben til Bielke&Yang.

Det oslobaserte designbyrået brukte mye tid og ressurser på å fordype seg både i byggets historie og i det ambisiøse og vidstrakte konseptet for Sommerro. Designerne dro på flere befaringer for å studere den originale arkitekturen og kunsten. De rådførte seg også med Riksantikvaren.

Tett samarbeid ga resultater

Bielke&Yang jobbet tett med både oppdragsgiver samt arkitektene og interiørarkitektene som stod for selve restaureringen og ombyggingen: LPO arkitekter og GrecoDeco. Dette var avgjørende for at merkevaren og den visuelle identiteten skulle stå i stil med nye Sommerro.

Et enkelt symbol står sentralt i identiteten som Bielke&Yang har utviklet. Den viser to kvinnefigurer, og spiller på det uformelle navnet de opprinnelige arkitektene gav til Oslo Lysverkers kontorer: «De to søstre». Motiv og utforming bygger blant annet på Per Krohgs utsmykking av det tilhørende Vestkantbadet. Fargen er hentet fra byggets originale art deco-interiør.

Bielke&Yang har utviklet en egen font som gjør Sommerro gjenkjennelig også uten andre grafiske elementer til stede. Den er en rød tråd for hele Sommerro, med egne farger til hotellet, restaurantene, badet, scenen og kinoen.

«Mye mer enn en grafisk profil»

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller Sommerro et foregangsprosjekt innen merkevarebygging.

– Når designerne blir tatt inn i en tidlig fase og får være med på å påvirke produktet og konseptet, blir resultatet så mye mer enn en grafisk profil. Det er en fornøyelse å se hvordan det integrerte samarbeidet kommer til uttrykk på alle flater, står det i jurykjennelsen.

(Pressenytt)

Mer informasjon om prisutdelingen og DOGA-merket for design og arkitektur finner du HER

Finn mer informasjon om prosjektet HER

Flere nyheter og artikler om Sommerro finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Ministry of Heritage and Tourism Sultanate of Oman)

St. Regis åpner hotell i Muscat

(fotokilder: fundaciomallorcaturisme.net/related.dk)

Lær mer om lokal keramikk på Mallorca

Se utover store deler av Norge fra Gaustatoppen på 17. mai! (Foto: Guro Skaara)

Anbefalte turer for fridager og nasjonaldagen

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel