logo-white

Fornøyde togpassasjerer

Folk som reiste med tog i sommer var veldig godt fornøyd med togtilbudet. Det viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet.

Togreisende - Østlandsområdet - Oslo S - Norge
Antall passasjerer som reiser kollektivt og med jernbane i Østlandsområdet, spesielt på strekningen Lillestrøm – Asker er mangedoblet etter 2012. (Foto: Øystein Grue)

I undersøkelsen oppnår togselskapene en skåre på 76 av 100 poeng på spørsmål om total tilfredshet med togreisen. Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august, og hele 6577 reisende i hele Norge har svart på hvor fornøyd de er med togreisen totalt sett. Resultatet viser at veldig mange er svært fornøyd. I Norge er det Vy, Go Ahead og SJ Norge som leverer tilbud om persontog, og alle selskapene har gode resultater.

– Vi stiller krav til at togselskapene skal ha et godt tilbud som gir fornøyde kunder. Fra og med juli i år vil vi gjennomføre løpende undersøkelser som er standardisert for alle togselskapene. Det vil gi selskapene et godt grunnlag for å lære og utvikle bedre tjenester, sier avdelingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Jernbanedirektoratet.

Spesiell situasjon

– Pandemien har vært en spesiell situasjon, og det kan hende at den høye tilfredsheten har sammenheng med at det har vært god plass på togene, punktligheten har vært bra og det har vært kjørt tilnærmet ordinært rutetilbud på de fleste strekninger. Dette vil vi finne ut av når vi har gjennomført flere undersøkelser, sier Norli. Hun forteller at den viktigste faktoren som påvirker at folk velger å reise med tog, er punktlighet og hyppige avganger.

Hanne Bertnes Norli - Markedsdirektør - Jernbanedirektoratet
Markedsdirektør Hanne Bertnes Norli, Jernbanedirektoratet (Foto: Øystein Grue)

Jernbanedirektoratet har i samarbeid med Vy, Go Ahead, SJ Norge, Bane NOR, Norske tog og Entur utviklet kundetilfredshetsundersøkelsen, som ble gjennomført for første gang i perioden juli-august i år.

Ikke sammenliknbar med tidligere undersøkelser

Jernbanedirektoratet har gjort flere endringer i innholdet og hvordan undersøkelsen gjennomføres. Det er derfor ikke riktig å sammenligne dette med undesøkelser som togselskapene har gjort tidligere år. I den nye undersøkelsen spør Jernbanedirektoratet hvordan kundene opplevde den siste togreisen sin. Undersøkelsen skal gjennomføres fire ganger i året.

– Nå skal vi følge utviklingen tett ettersom vi gjennomfører flere undersøkelser og trafikken kommer tilbake til en ny normal etter at Norge kunne gjenåpne i helgen, understreker Norli.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords