MICHELIN-guiden har besluttet å flytte datoen for presentasjonen av 2021-utgaven for de nordiske landene til september 2021.
I dagens situasjon, preget av vanskeligheter for restauratører innen de forskjellige nordiske regionene, vil man med denne avgjørelsen om utsettelse gi MICHELIN Guide-teamene mer tid til å fullføre valget, med samme relevans, seriøsitet og konsistens som tidligere år.
– Vår nordiske utgave har alltid hatt en spesiell plass i vår store MICHELIN Guide-familie. Fra Norge til Danmark, fra Sverige til Finland uten å glemme Island, har kokker fra de nordiske landene spilt en veldig spesiell rolle i verdens kulinariske konsert, promotert det beste av deres forskjellige land, og demonstrert en veldig innovativ og engasjert visjon om gastronomi, sier Gwendal Poullennec, internasjonal direktør for MICHELIN Guidene.
– Og fordi vi ønsker å tilby alle gjester, det beste av det beste fra de forskjellige kulinariske scener, har vi besluttet å utsette lanseringen av 2021-årgangen. Det vil tillate oss å ta hensyn til effektene av Covid-19-tiltak, samt skape en bedre feiring sammen med alle matelskere, av det som vi håper blir en fantastisk 2021-utgave. Til tross for utfordringene har kokker i løpet av det siste året vist et eksepsjonelt nivå av engasjement i å vedlikeholde restaurantene sine og tilby sine gjester gode kulinariske opplevelser. Dette vil vi trekke frem som vårt bidrag til å løfte bransjen etter tiden vi står i.
Presentasjonen av MICHELIN Guide Nordic countries 2021 vil bli avholdt i Stavanger Konserthus, og vil for første gang noensinne bli direktesendt på TV med et TV-show produsert av Matkanalen, i samarbeid med Visit Region Stavanger, Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune.
Matelskere vil bli invitert til å oppdage, enten på TV eller via live streaming (inkludert MICHELIN Guide sin YouTube-kanal), de nye MICHELIN-stjernene, MICHELIN Green Stars (bærekraftig gastronomi) og profesjonelle priser, takket være et enestående format med eksklusivt innhold og underholdning.
– Det er en stor ære for Matkanalen å være mediepartner for denne store begivenheten, ikke bare i gastronomiens verden, men for et større publikum i Norden, sier Øivind Lindøe, administrerende direktør i Matkanalen.
– Takket være Schibsted-mediehus, som Matkanalen er en del av, er vi også spesielt glade for å bringe MICHELIN Star Revelation til andre nordiske land ved å dele alt innhold med Aftonbladet og Godare.
– Stavanger-regionen og Rogaland er valgt som vertskap og partnere for lanseringen av den digitale Michelin Guide i september 2021. Vi ser frem til å være partner med Michelin-guiden på dette viktige arrangementet for Stavanger-regionen. Vi har fantastiske restauranter med noen av Norges beste kokker og en region med ett bredt utvalg av ettertraktede ingredienser. Med Michelin-guidens oppmerksomhet etablerer vi oss igjen som et spennende reisemål for matopplevelser. Vi ser frem til en digital seremoni med et TV-show sammen, sier reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Visit Region Stavanger.
I år, for å gi matelskere de mest oppdaterte anbefalingene, vil 2021-utvalget av MICHELIN Guide Nordic Countries bare være tilgjengelig digitalt, på guidemichelin.com og den splitter nye MICHELIN Guide Appen, som kan lastes ned gratis på iOS og Android.
Les også: Nordisk Michelinguide presenteres digitalt (februar 2021) – Michelin-stjernene 2021 skal deles ut i Stavanger (mars 2020)
Flere saker om Michelinguiden finner du HER