logo-white

Matmerk skifter navn

– En stiftelse som skal styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon bør ha et navn som tydeliggjør akkurat det. Styret har derfor vedtatt at nytt navn for Matmerk er Stiftelsen Norsk Mat, sier styreleder Håkon Mageli.

Logo - Stiftelsen Norsk Mat - Matmerk - Nina Sundqvist
Administrende direktør, Nina Sundqvist, med ny logo for Stiftelsen Norsk Mat. (Foto: Matmerk)

Stiftelsen Matmerk skifter i løpet av første halvår 2021 navn til Stiftelsen Norsk Mat.

– Matmerk er et stadig viktigere verktøy for å fremme konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Å merke mat er kun et verktøy opp mot stiftelsens funksjon som er å få folk til å velge norsk mat. Vi har landet på et organisasjonsnavn som er tydelig på de oppgavene stiftelsen har, og i tråd med en ambisiøs faglig diskusjon tilknyttet ny strategi, sier styreleder Håkon Mageli.

Nesten oppsiktsvekkende

– Stiftelsen Norsk Mat er simpelthen et råbra navn. Forbrukertesten viser at 31 prosent flere av forbrukerne forstår hva en stiftelse som heter Norsk Mat skal gjøre, enn hva en stiftelse som heter Matmerk gjør. Det er nesten oppsiktsvekkende. Vi liker jo å være tydelige, sier adm. dir Nina Sundqvist.

Logo - Stiftelsen Norsk Mat - Matmerk - 2021
Ny logo for Stiftelsen Norsk Mat tas i bruk på alle flater i løpet av første halvdel av 2021 (Foto: Matmerk)

– Vi får et solid utgangspunkt for å fortsette arbeidet med å få folk til å velge norsk mat gjennom de tre anerkjente merkeordningene vi har ansvaret for. I bunn for det hele har vi også ansvaret for et kvalitetssystem i landbruket som er utviklet til å bli et enda bedre verktøy for internkontroll hos bonden og som dermed gir bedre trygghet for råvarene inn i norsk matindustri. I sum gir dette norsk mat noen solide konkurransefortrinn, avslutter Nina Sundqvist.

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse som bidrar til økt mangfold, kvalitet og verdiskaping i norsk matproduksjon. Hele verdikjeden er representert i styret. Stiftelsen har 20 ansatte som arbeider med tre fagområder:

1: Kvalitetssikre norsk matproduksjon gjennom landbrukets felles internkontrollsystem, KSL.

2: Markedsføre og kommunisere til forbruker de offisielle merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet, Beskyttede betegnelser og Økologi.

3: Utvikle og profesjonalisere lokalmatprodusenter.

Flere relaterte artikler finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Avinor oppfordrer alle som skal fly en drone om å sette seg inn i regelverket (Ill. foto: ©otoerres)

Reglene for droneflyging på 17. mai

(Fotokilde: ©GeneveTourisme/Related.dk)

Gylden utgave av Genèves transportkort

Nå blir det mer attraktivt å velge elbil som leasingbil og det blir lettere å finne en elektrisk leiebil, sier Christina Bu i 
 (foto: Elbilforeningen)

Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing

(Foto: Qatar Airways)

Qatar Airways Group blir det offisielle flyselskapet og fraktflypartneren til MotoGP™

(Fotos af Lisa Fotios)

Få bedre søvnkvalitet med en komfortabel sovesofa