logo-white

Widerøe: Økt kabinfaktor og stabilt høy enhetsinntekt

Totalt 271.000 passasjerer reiste med Widerøe i november mot 269.000 samme måned i fjor. Det gir en økning på 0.7 prosent. Kabinfaktoren økte med 2.6 p.p. – fra 60.2 til 62.8 prosent.

Widerøe Ground Handlings grønne julenisse – Widerøenissen (Fotokilde: Widerøes Flyveselskap)

Trafikktall

November fortsatte trenden fra september og oktober og viser en svak økning i antall passasjerer. Widerøe fortsetter å justere tilbudet inn mot forventet etterspørsel og sesongmessige variasjoner, og har kuttet produksjonen med 3,8 prosent mot fjoråret. Dette gir en økning av kabinfaktor i november på litt over tre prosentpoeng. Enhetsinntekten holder seg stabilt høy sammenlignet med fjoråret.  

(Kilde: Widerøes Flyveselskap)

– Widerøe er fornøyd med at november fortsetter trenden med økt kabinfaktor og stabil, høy enhetsinntekt, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen. 

– Dette, kombinert med en god driftsstabilitet når det gjelder både regularitet og punktlighet, gjør at november i sum er en god måned for Widerøe, avslutter han.  

(Kilde: Widerøes Flyveselskap)

Markedet

Widerøe ser noen endringer i etterspørselen i november. Etterspørselen fra forretningsmarkedet er sterkere enn i fjor i samme periode, mens etterspørselen fra ferie og fritid svekker seg. Widerøes egen reiseundersøkelse med innspill fra 17.000 passasjerer, viste at ferie og fritidsreiser fremdeles står høyt på prioriteringslisten når familier gjør valg i privatøkonomien.

Trafikktallene viser imidlertid at rente, generell prisvekst i samfunnet og søkelys på innstramminger gjør at etterspørselen etter ferie og fritidsreiser dempes noe. Det er også verd å merke seg at i 2022 hadde vi stor, oppdemmet reiselyst etter flere år med pandemi, og at dagens etterspørsel sannsynligvis er mer i tråd med naturlige sesongmessige variasjoner. 

Den økonomiske situasjonen gjør at også Widerøes kunder blir mer prisbevisste, og de ser en klar endring i bookingmønsteret. Selskapets passasjerer bestiller billettene sine i god tid før reise og de benytter seg i større grad av salgskampanjer. Widerøe ser dette spesielt på booking via kampanjekoder som sendes ut i flyselskapets nyhetsbrev. Her har konverteringen økt betydelig det siste året.  

Les også: Widerøe fikk kontraktene på de gjenværende FOT-rutene (november 2023) – Widerøe starter ny direkterute Bergen – Brüssel (november 2023)

Flere nyheter om Widerøe finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål