logo-white

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

Skipet settes inn i kystruten mellom Bergen og Kirkenes fra november i år og i 2025. Det skifter samtidig navn tilbake til tradisjonsrike Midnatsol fra Maud. Dermed unngås hull i seilingsplanen mens Hurtigruten fortsetter sitt miljøoppgraderingsprogram.

MS Maud, her ved Senja, skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

MS Midnatsol er spesialbygget for Hurtigrutens originale rute, og kan ta med gods, lokale passasjerer, biler og turister mellom alle de 34 havnene mellom Bergen og Kirkenes.

Skipet, som siden 2021 har seilt for hurtigrutens søsterselskap HX som MS Maud, flagges i høst om fra Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) til Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) og bytter samtidig navn tilbake til MS Midnatsol.

Skipet skal seile i fast rute mellom Bergen og Kirkenes fra 26. november 2024 til 5. desember 2025.

Lange tradisjoner

Dagens MS Midnatsol er det fjerde hurtigruteskipet som bærer det tradisjonsrike navnet. Det er dermed det mest brukte skipsnavnet i Hurtigrutens 130 år lange historie.

– Det er naturlig at vi nå henter tilbake det flotte Midnatsol-navnet når skipet igjen settes inn i ruta langs kysten. Midnatsol hører hjemme langs leia, sier administrerende direktør Hedda Felin.

Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge (Foto: Espen Mills/Hurtigruten Norge)

Skip som bærer det navnet, har vært å se i Hurtigruten siden DS Midnatsol ble satt inn i 1910 og så godt som sammenhengende helt fram til dagens skip. De fire skipene ble bygget i henholdsvis 1910, 1949, 1982 og 2003.

Skipet har både stor godskapasitet, god passasjerkapasitet og har mange bilplasser så passasjerene kan ta med bilen til og fra alle de 34 havnene mellom Bergen og Kirkenes.

Erstatningsskip under verftopphold

MS Midnatsol vil gå inn i MS Vesterålens plass i kystruten. MS Vesterålen vil så gå inn på dagene der MS Nordlys opprinnelig var satt opp.

MS Nordlys skal på verft i flere måneder for å bli et fullverdig hybridskip med splitter nye motorer fra Bergen Engines, store batteripakker, skrogoptimaliseringer og en rekke andre oppgraderinger.

– Det er viktig at Kystruten har avganger hver dag, slik at det er et reelt alternativ for både lokale passasjerer og gods. Derfor tilstreber vi så godt vi kan å erstatte skip som skal på verft, og det det er veldig gledelig at vi nå har fått tilført Midnatsol midlertidig i flåten for å sikre daglige avganger i Kystruten, sier Felin.

Skipet ble døpt om til MS Maud i 2021 for å være i tråd med navnetradisjonen for HX, tidligere Hurtigruten Expedition. HX kaller opp sine skip etter kjente oppdagere eller skipene deres. MS Maud var oppkalt etter polarskuta «Maud», som igjen var oppkalt etter dronning Maud (1869-1938).

Fakta om MS Midnatsol

  • Byggeår: 2003
  • Skipsverft: Fosen Mek. Verk. (N)
  • Senger: 500
  • Lengde: 135,75 m
  • Fart: 15 knop
  • Kapasitet: 800
  • Bruttotonnasje: 16 151 T
  • Skipsbredde: 21,5 m

Flere relaterte nyheter finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: ©GeneveTourisme/Related.dk)

Gylden utgave av Genèves transportkort

Nå blir det mer attraktivt å velge elbil som leasingbil og det blir lettere å finne en elektrisk leiebil, sier Christina Bu i 
 (foto: Elbilforeningen)

Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing

(Foto: Qatar Airways)

Qatar Airways Group blir det offisielle flyselskapet og fraktflypartneren til MotoGP™

(Fotos af Lisa Fotios)

Få bedre søvnkvalitet med en komfortabel sovesofa

Havila Pollux ved Bryggen i Bergen (Foto: Martin Giskegjerde/Oclin - Havila Kystruten)

Erna Solberg døpte Havila Pollux