logo-white

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

Vi lever i en digital verden, men det finnes fremdeles spor av gamle måter å gjøre ting på. For eksempel må vi fortsatt vise frem et visum i papirformat i innsjekkingsdisken på flyplassen, og stå i kø ved hotellresepsjonen for å vise passet. Med digital identitet vil dette bli mye enklere.

Amadeus har sett på konseptet Digital Identity (Digital ID) – fremveksten, potensialet og hvordan dette kan påvirke hele reisen fra a til å. Det er en innovativ teknologi som anses å ville kunne ha en betydelig innvirkning på hele økosystemet rundt reiser i de kommende årene, og Amadeus ligger i fremkant når det gjelder implementeringen av dette for å kunne levere en god reiseopplevelse (Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Amadeus Travel Ready by Traveler ID er en ambisiøs plan for å forenkle dette. Løsningen gir reiseselskaper mulighet til å automatisere og digitalisere verifiseringen av pass og helsedokumenter ved innsjekking, noe som tar bort manuell friksjon og tilhørende køer gjennom hele reisen.

I løpet av de kommende månedene kommer Amadeus til å lansere muligheten for å implementere flere funksjoner i løsningen, som kan forenkle de biometriske identifiseringsprosessene på flyplassen via reiseselskapenes mobilapper.

For eksempel har vi implementert denne nye teknologien i samarbeid med en partner på storflyplassen Narita i Japan. Passasjerer kan nå sjekke inn på en av mange biometriske innsjekkingsautomater hvor det tas bilde av ansiktet deres og verifiseres mot passet deres. Når verifiseringen er klar trenger ikke de reisende å vise noen fysiske dokumenter videre – fra bag drop, via sikkerhetskontrollen til boarding.

Statistikk fra IATA’s Global Passenger-undersøkelse viser at tre fjerdedeler av reisende ville være positive til å bruke biometri i stedet for pass eller boardingkort. Når fordelene med digital identitet kommer enda tydeligere frem, vil stadig flere søke å utnytte disse.

Amadeus samarbeider med myndigheter som eksempelvis EU på utviklingen av EU Digital Identity Wallet, samtidig som selskapet også deltar i utviklingen av standarder som IATA One ID og W3C. I 2023 deltok Amadeus sammen med IATA og mer enn 10 andre partnere i testingen av den første hel-integrerte reiseprosessen – fra kjøp av billett til ankomst på destinasjon – basert på digital identitet, og kommer til å fortsette å bidra til dette bransjeinitiativet i 2024.

Amadeus samarbeider med alle typer reiseaktører som ønsker å ta i bruk denne innovative teknologien allerede i dag, fra flyselskap til hotell, bilutleieselskaper og reisebyråer.

Flere nyheter og artikler om Amadeus finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Den nya infraröda bastun på Högberga Gård balanserar på berget, högt ovan vardagen och med ljuvlig utsikt mot Stockholms inlopp (bildkälla: hogberga.se)

Högberga Havs-SPA blir med infraröd bastu

Norwegian Boeing 737-800  på Stavanger lufthavn, Sola  (©otoerres)

Fare for pilotstreik i Norwegian

(Foto: Øystein Løwer / Avinor)

10 prosents auke i Avinors lufthamner

(Fotokilde: Torghatten)

Torghatten vant sin første ferjekontrakt i Sverige

På Feuerstein Nature Family Resort kan hela familjen njuta av natur och lek (Foto: Feuerstein Nature Family Resort)

Italienskt hotell erbjuder lyx och spa för barnfamiljer