– Vi får stadig påminnelser om hvor viktig det er å ta klimavennlige valg. Stadig flere vil gjerne også reise miljøvennlig til utlandet. Det har lenge vært ønske om å få til en bedre togforbindelse mellom Oslo og Stockholm. Vi ber nå Jernbanedirektoratet gå sammen med det svenske Trafikverket for å lage et felles forslag til mandat for en utredning av jernbanestrekningen, sier Knut Arild Hareide.

Avgangshall - Oslo S - Jernbanestasjon - Infotavle - SD- Vy
Norge og Sverige skal samarbeide om en felles utredning av jernbaneforbindelsen Oslo – Stockholm (Foto: SD)

Det har vært gjennomført flere møter på politisk nivå mellom svenske og norske myndigheter om jernbaneforbindelsen Oslo – Stockholm, og det er enighet om å gå videre med en felles utredning.

Regjeringen ber nå Jernbanedirektoratet om å gå sammen med Trafikverket for å lage et felles mandat for utredningen.

Ber også om å hente innspill fra ikke-statlige initiativer

Regjeringen ber Jernbanedirektoratet ta med seg følgende utgangspunkt for dialogen med sine svenske kollegaer:

  • Kartlegge markedspotensialet
  • Vurdere kapasiteten på jernbanen
  • Vurdere kostnadene
  • Utrede mulige traseer
  • Foreta samfunnsøkonomiske beregninger

I tillegg presiserer regjeringen at utredningen bør hente innspill fra de ikke-statlige initiativene, som mener det er potensial for å bygge en slik jernbane uten statlige investeringer. De ber derfor om en vurdering av bedriftsøkonomien i prosjektet «Oslo – Stockholm 2.55». Samtidig understrekes det at utredningen ikke skal vurdere alternative finansieringsformer som forutsetter forskuttering eller at staten dekker utgiftene over tid.

Flere nyheter og artikler om «Oslo – Stockholm» finner du HER