logo-white

Spania satser bærekraftig

Spania har lenge vært en av verdens ledende reiselivsdestinasjoner. Nå satser de også stort på å bli ledende innen bærekraftig turisme. En naturlig del av dette er da å prøve å påvirke reisevanene til brukerne, slik at disse også beveger seg over i en mer bærekraftig retning. Tog er et effektivt eksempel på hvordan man kan få ned utslipp og gjøre transportbiten mer miljøvennlig.  

Ouigo - Hurtigtog - SNCF - lavpriskonsept - Frankrike - Spania
Ouigo fraktet i 2021 1.3 millioner passasjerer mellom Barcelona (bildet) og Madrid. Selskapet, som eies av franske SNCF, kjører med dobbeltdekkervogner og hvert togsett tar over 500 passasjerer. (fotokilde: tourspain.es)

I løpet av de siste 30 årene har Spania bygget det største nettverket av høyhastighetstog, AVE, i Europa. Milliarder av euro har blitt investert i nye togforbindelser fra Madrid og de 3567 spanske kilometerne utgjør det nest største høyhastighetsnettverket på hele planeten, etter Kinas. 

AVE er et høyhastighetstog som eies av RENFE i Spania. AVE er framfor alt en videreutvikling av franske TGV, og krever, på samme måte som TGV, egne spor for å kjøre med høy hastighet.  

Lokomotiv - Avlo - Hurtigtog - RENFE - Spania
Avlo er spanske RENFEs lavpriskonsept på hurtigtogfronten. Hvert togsett har plass til 438 passasjerer (fotokilde: tourspain.es)

Nå kan inntredenen av nye lavprisoperatører, som vil konkurrere med Renfe, revolusjonere sektoren.  

Året 2021 har vært en gøy periode for høyhastighetstoget, takket være engasjementet fra partene involvert i liberaliseringen av jernbanen til lave kostpriser. I følge ABC avsluttet SNCFs “Ouigo” og Renfes “Avlo” året med belegg på  nærmere 90 %, og transporterte mer enn to millioner passasjerer på bare seks måneder. 

Førstnevnte begynte sin aktivitet i mai måned i fjor på Madrid-Barcelona-korridoren med meget konkurransedyktige priser helt nede i ni euro og fem daglige frekvenser i hver retning. På bare seks måneder nådde “Ouigo” én millionreisende, og avsluttet 2021 med 1,3 millioner. 

Avlo” på sin side har fraktet 734 000 passasjerer siden juni i den samme korridoren. I følge de nevnte mediene er forskjellen i passasjerer forklart med kapasiteten til hvert tog. Ouigo-toget har to etasjer og mulighet for å frakte mer enn 500 passasjerer, mens Avlo-togene ikke overstiger 438 seter. 

Disse resultatene representerer veldig gode fremtidsutsikter for miljøvennlig transport med mer enn to millioner brukere i et år fortsatt preget av pandemien. Legger vi i tillegg til AVE, avsluttet jernbanetransporten i Spania 2021 med 4,3 millioner passasjerer kun på ruten Madrid-Barcelona.

Et faktum som har direkte konsekvenser i andre sektorer, som for eksempel lufttransport. De 40 daglige frekvensene til Renfe i denne korridoren, sammen med de 10 avgangene fra Ouigo, har forårsaket en nedgang på hele 25 % i bruken av flytransport mellom Madrid og Barcelona. Denne reduksjonen kan bli ytterligere forbedret med ankomsten av “Iryo” mot slutten av 2022. 

Fra Renfe erkjenner de at denne nye modaliteten har blitt en nøkkelakse i deres strategiske plan, og satser på “en kvalitetstjeneste, billigere, enklere å bruke og fokusert på segmenter som muligens ikke tidligere har tilnærmet seg høyhastighetsmarkedet grunnet for høy pris”.

Les mer om Avlo HER, Ouigo HER, Renfe HER og SNCF HER

Les også: Orihuela – Madrid på vel to timer (februar 2021)Togreisen Alicante – Barcelona blir 40 minutter kortere (januar 2020) – Nu kan du rejse endnu længere med de spanske højhastighedstog AVE (oktober 2015)

Kilde: Preferente.com 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen