logo-white

Siste avgang på flyruten Stavanger – Newcastle

Widerøes siste ordninære ruteflyvning mellom Stavanger og Newcastle blir den 21. februar  2016., men det blir noen ekstra avganger i forbindelse med påsken. Sommerrutene fra Torp Sandefjord til Bodø og Evenes kommer ikke på vingene i 2016 og selskapet kutter kraftig i tilbudet på sine kommersielle ruter. Årsaken er for høye kostnader i forhold til inntjeningen. 

Stein Nilsen (wf.no)
Stein Nilsen (wf.no)

Widerøe har ikke klart å få ned kostnadene i samme takt som den negative utviklingen i rammebetingelsene i flybransjen.

– Vi er i en situasjon der markedet har gått ned i norsk luftfart, arbeidsgiveravgiften har gått opp og fra nyttår øker momsen, Avinors startavgifter og co2-avgiften, forteller administrerende direktør, Stein Nilsen.

Widerøe legger ned Stavanger — Newcastle og sommerrutene fra Torp til Bodø og Evenes, og reduserer avganger med ti prosent på sine kommersielle ruter. Siste ordinære flygning til Newcastle blir 21.februar 2016, men Widerøe vil fly noen avganger i påsken.

– Widerøe var i ferd med å se på reduksjon av ruter, før det siste forslaget om skatt på flyreiser kom på bordet i Statsbudsjettet. Nå ønsker Regjeringen å legge ytterligere steiner i sekken for reiser i Norge, med den konsekvensen det får for næringsliv og reiseliv i distriktene, sier Nilsen.

– For næringslivet i distriktene, som også kjenner på konsekvensene av fall i oljeservice- og leverandørbransjen, så vil dyrere flyreiser og dårligere tilbud dessverre være ytterligere stein til byrden, sier Nilsen.

Widerøe  reduserer i første omgang  kapasiteten på følgende ruter som en følge av økte avgifter og nedgang i markedet:

Widerøe utelukker ikke at det kan bli flere kutt (wf.no)
Widerøe utelukker ikke at det kan bli flere kutt (wf.no)
  • Haugesund — København 57%
  • Bergen — Haugesund 42%
  • Bergen — Ålesund 14%
  • Bergen — Molde-Kristiansund 20%
  • Stavanger-Kristiansund 16%
  • Kristiansund — Trondheim 44%
  • Stavanger — Aberdeen reduseres med 6%
  • Torp — Bergen reduseres med 8 %
  • Torp — Stavanger med 18%
  • Torp — Trondheim med 7%
  • Kristiansand — København 30%
  • Kristiansand – Stavanger 23%
  • Kristiansand – Trondheim 10%
  • Kristiansand — Bergen 5%

– Dette er de første rutene som helt åpenbart ikke er lønnsomme i det nye avgiftsregimet vi har fått, og som vi ikke ser noen mulighet til å drive i samme omfang som før, forteller Stein Nilsen.

Selskapet  følger den politiske  behandlingen av den nye passasjeravgiften på 88 kroner pr flypassasjer fra 01.april, og kan dessverre ikke utelukke flere ruteendringer.

Reduksjonene gjennomføres suksessivt gjennom februar og mars 2016. Kunder som allerede har bestilt sin reise på berørte avganger etter 21. februar vil bli kontaktet av sitt salgssted.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet

(Foto: Aarhus Airport)

SAS åbner en ny rute til danskernes skiparadis fra Aarhus

(Photo: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Group leads growth in Q1 2024 with focus on APAC and new markets

Oslo lufthavns lounge på utland har gjennomgått omfattende oppussing (Foto:  Avinor)

Oslo lufthavns lounge på utland pusset opp

Hannover: Slott Herrenhausen med Herrenhausen hager, "Großer Garten" med fotene (Foto: ©HMTG / Hars Gerhardts)

Hannover – en by av superlativer