Avinor var denne uken tilstede på klimakonferansen i Paris (COP21), der miljørådgiver Olav Mosvold Larsen presenterte arbeid som mange i Avinor har bidratt til, nemlig innfasing av biojetdrivstoff og kurvede innflygninger.
Luftfartsindustrien har en sentral rolle i reduksjonen av globale COâ‚‚-utslipp. Under klimakonferansen i Paris arrangeres det flere sesjoner der ulike tiltak for å redusere industriens utslipp diskuteres. Tidligere denne uken deltok Avinor i et panel der case-studier av en rekke grønne initiativer i luftfarten ble presentert.
Sammen med representanter fra blant andre ICAO, Boeing, United Airlines, NATS og ACI Europe, holdt Olav Mosvold Larsen en presentasjon av to av Avinors mange spennende miljøbidrag — biojetdrivstoffprosjektet og kurvede innflygninger på OSL.
GPS-navigasjon gir miljøeffekt
Kurvede innflygninger er det siste tilskuddet til utviklingen av luftrommet ved Oslo Lufthavn. Mosvold Larsen fortalte hvordan bruk av satellittnavigasjon og moderne fly- instrumentering har gjort innflygingsrutene kortere og mer nøyaktige.
– Dette bidrar til å redusere både støy og COâ‚‚-utslipp, og er et verdifullt verktøy for å nå industriens miljømål, og er slik med på å sikre godt omdømme og konkurranseevne, sa Mosvold Larsen.
Biodrivstoff til alle flyselskap
Norsk luftfartsbransje har samarbeidet om å utvikle bærekraftig biojetdrivstoff siden 2007. Flere prosjekter har blitt gjennomført, deriblant en omfattende kartlegging av mulighetene for å produsere biodrivstoff i Norge med energivirke fra skogsindustrien.
Mosvold Larsen kunne fortelle tilhørerne i Paris at Oslo Lufthavn, sammen med partnerne Air BP, Lufthansa Group, KLM og SAS nå er klare for neste steg: Planen er (riktignok noe forsinket) at i første kvartal 2016 blir Norges hovedflyplass verdens første hub som kan tilby biodrivstoff til alle flyselskap.