logo-white

Rekordhøye tall og trendrapport: Derfor velger nordmenn å reise til Sverige i 2019

Sverige fortsetter å være favorittreisemålet til nordmenn med rekordhøye besøkstall i 2018. 34 prosent av norske turister planlegger helgetur til Sverige i 2019 og høyt på ønskelisten finnes sjelfulle opplevelser og ansvarlig turisme i svensk natur. Her noen de største reisetrendene til nabolandet!

Sommernatt ved en av de mange innsjøene i Sverige (Foto: Clive Tompsett/ imagebank.sweden.se)

Reiseåret 2018 viser rekordhøye tall med over 3.5 millioner overnattinger fra Norge i perioden januar til november i 2018. Dette er en økning med åtte prosent fra året før og tidenes besøksrekord. Sverige er utelukkende det landet som nordmenn reiser til aller mest, og trenden ser ut til å fortsette.

– Vi ser at nordmenn ønsker å ta flere turer til Sverige i løpet av et år. Når vi oppsummerer 2018 kan vi konkludere med en rekord i antall overnattinger fra Norge og det er veldig hyggelig å se at nordmenn oppdager nye opplevelser og destinasjoner i nabolandet, sier Thomas Johansson, landssjef for Visit Sweden i Norge.

Påsken feiret vi i Sverige — besøks-boom i mars

I følge Visit Swedens statistikk er Sverige de siste årene blitt mer og mer populært som et helårs-reisemål. I mars økte besøkende til landet med hele 56 prosent sammenlignet med 2017. Byen Ã–rebro mellom Oslo og Stockholm og regionen Dalarna i Midt-Sverige opplevde en vekst på henholdsvis 250 prosent og 100 prosent i mars måned.

– Påsken kom tidlig og mange nordmenn valgte å tilbringe den i Sverige. Byen Örebro og regionen Dalarna opplevde mye besøk fra nordmenn i mars og stedene byr på barnevennlige opplevelser med badeland, idylliske miljøer, flotte turmuligheter ute i naturen og spennende kulturelle opplevelser, sier Thomas Johansson.

Kortreist strandferie

En rekordvarm sommer ga stor interesse for Sverige i 2018. Den svenske vestkysten i Bohuslän, som strekker seg fra Strömstad og ned til Göteborg, fristet nordmenn med skjærgårdsopplevelser, varme svaberg og ferske skalldyr. 

Sommer og båtliv i Sverige (Foto Johan Willner/imagebank.sweden.se)

Västsverige hadde fra mai til august en økning på 13 prosent sammenlignet med fjoråret, noe som som tilsvarer 109 000 flere norske overnattinger. Totalt har regionen 1.3 millioner norske overnattinger gjennom året og er den regionene flest nordmenn besøker i Sverige. 

Halland, området sør for Göteborg, lokket besøkende med lange sandstrender, lokale matopplevelser og luksuriøse spa-hoteller. De økte med sju prosent sammenlignet med sommeren 2017.

Økning i antallet planlagte turer til Sverige

Virkes reiseundersøkelse viser at mange nordmenn velger Sverige og har planer om å velge Sverige i 2019. Folk bytter ut Spania med Skandinavia og er fristet til å tilbringe sommeren i nærliggende trakter.

Fjorårets varmerekorder påvirker ifølge Virkes undersøkelse nordmenns reiseplaner og Skandinavia blir mer og mer ettertraktet. Statistikken viser at Sverige er svært populært blant nordmenn både når det gjelder helgeturer og sommerferien.

Les også: Dette skjer i Sverige på nyåret

Hele 34 prosent av alle nordmenn sier de planlegger å reise på helgetur til Sverige i 2019 og 24 prosent planlegger å legge deler av sommerferien til nabolandet. Det er en økning med fire prosent fra tidligere undersøkelse.

Bærekraftig og ansvarlig turisme — velger kortreist ferie

Bærekraft og økologisk fokus er større enn noen gang før og vi har fått en økt bevissthet rundt miljø, etikk og samfunnsansvar.

Mange norske turister reflekterer mer over hvordan de reiser og de stiller krav til hoteller, destinasjoner og produsenter om bærekraftige og økologiske alternativ på ferien.

Rød stuga i Dalsland (arkivbild: otoerres)

Rent vann, uforstyrret natur, kortreiste og økologiske råvarer og redusert plastforbruk er noen av kravene som stadig etterspørres.

For bevisste konsumenter sees det på som positivt at Sverige er en kortreist destinasjon som du kan nå med kollektivtransport i stedet for å fly.

Fra Virkes reiseundersøkelse kommer det fram at 23 prosent av reisende nordmenn i ganske stor grad synes at miljøhensyn er avgjørende for sitt valg av reiseprodukt og destinasjon.

Göteborg er et av mange steder i Sverige som har tatt grep og satt fokus på bærekraftig og grønn turisme. I den svenske storbyen er 93 prosent av alle hotellrom miljøsertifisert, det finnes 72 stativer med tilgjengelige bysykler og 90 prosent av kollektivtrafikken drives av fornybar energi.

Både i Vestsverige og Göteborg er det etablert et eget nettverk av restauranter som er miljøsertifisert og som utelukkende satser på kortreist og lokalproduserte råvarer. At destinasjoner, restauranter og hoteller tar et miljømessig og sosialt ansvar virker verdifullt for konsumenter som deler denne filosofien.

Reiser med opplevelser — den ultimate souveniren

Den ferierende nordmannen er opptatt av at reisen skal fylles med givende aktiviteter som kan bidra til at turen oppleves unik og annerledes.

Ferien skal gjerne inneholde opplevelser som finnes på destinasjonen, som for eksempel matlaging, yoga, sup og skreddersydde turer. Det er en økende interesse for at reisen skal innebære personlig tilpasset innhold, gjerne med en lokal forankring og særpreg.

Havsbaden Hotell i Grisslehamn (otoerres)

I følge Visit Swedens nye trendanalyse er nåtidens reisende åpne for å lære seg nye ferdigheter på reisemålet og aktiviteter som for eksempel matlagings- og fiskekurs blir stadig mer populært. Det unike svenske, som midtsommer, sildebord og fika, er attraktivt og nordmenn ønsker å oppleve svensk kultur, natur og særegenhet.

Et eksempel på en annerledes matopplevelse er det helt nye konseptet The Edible Country, som setter fokus på Sveriges naturlige spiskammer. Flere steder i Sverige, fra fjellsidene i Nord-Sverige, til svabergene i Bohuslän og de dype skogene i Småland, blir det fra mai mulig å nyte selvlaget mat ute i det fri, komponert med oppskrifter laget av svenske Michelin-stjernekokker.

Les også: Sverige blir verdens største gourmetrestaurant

Ro, natur og digital detox

Det er ingen hemmelighet at mobilen er med det på det meste vi foretar oss, og som et resultat av konstant påkoblet liv har det vokst frem en større interesse for å koble av på reise. Flere ønsker et fokus på nåtiden, uten digitale forstyrrelser.

Overnatting ute i naturen, både i form av camping, glamping og nye hoteller med naturnær beliggenhet er stadig ettertraktet.

Her har Sverige mye å tilby, som for eksempel konseptet 72 hour cabin. Dette består av en rekke unike glasshytter plassert rundt i Dalslands flotte natur. Hensikten med konseptet er at besøkende skal komme dit for å stresse ned og nyte naturen. Fotturer, padling, matlaging på bål og å sove under stjernehimmelen bidrar til at besøkende forlater stedet uthvilte og rolige.

72H-Cabin i Henriksholm (Photo Credit: Jonas Ingman)

Det dukker stadig opp nye spennende overnattingsmuligheter i Sverige, gjerne i kombinasjon med gode matopplevelser som Stedsans in the woods i Halland.

En nyhet er også de runde svevende teltene ved navn “Supermåne” på Näsets Marcusgård midt i de svenske skogene i Dalarna. Helse er blitt en del av et holistisk perspektiv på reisen og flere ønsker velvære både innenfor og utenfor kroppen — både mentalt og fysisk.

Les flere saker om Sverige HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!