logo-white

Reisebransjen vil investere stort i finansteknologi

Hele 80% av bedriftene i reisebransjen vil gjøre fintechinvesteringer i år på samme eller høyere nivå som 2019 viser en ny studie fra Amadeus.

Fra Paris CDG (foto: ©otoerres)

Med stadig færre COVID-19 restriksjoner verden over begynner reisevirksomheten virkelig å ta seg opp igjen. Ved å utnytte nyvinninger innen finansteknologi har reiseindustrien unike muligheter til å fornye seg og skape en enda bedre opplevelse for de reisende. Med bakgrunn i dette har Amadeus tatt frem rapporten «Travel fintech investment trends», som baserer seg på intervjuer med mer enn 70 toppledere fra større flyselskaper og reiseselskaper.

Studien viser at fintech og betalingsløsninger står høyt på prioriteringslisten for ni av ti respondenter. 80% av reisebedriftene sa at de i 2022 planlegger å investere minst like mye eller mer i dette enn de gjorde i 2019. En tredjedel av bedriftene anser at de kommer til å investere på tilsvarende 2019-nivå, mens hele 50% tror de vil øke investeringsgraden på nettopp dette området.  

På spørsmål om investeringer mer generelt, oppga 70% at de kommer til å investere for å kunne hente ut mer av den forventede gjenveksten i bransjen, mens 30% går for en mer konservativ strategi.  De viktigste årsakene til at investering i finansteknologi toppet prioriteringslisten er å forbedre kundeopplevelsen og å øke inntektene ved hjelp av nye betalingsløsninger.

Respondentene ble også bedt om å rangere sine planlagte fintechinvesteringer fra en liste på 15 ulike alternativer. De fleste ser for seg å investere i relativt veletablerte løsninger, hvor alternative betalingsmetoder (61%), sterk kundeautentisering (61%) og funksjoner for å forhindre svindel og misbruk (44%) toppet listen.

Men også mer nyvinninger innenfor finansteknologi scoret høyt, som betalingsløsninger for NDC (New Distribution Capabilities) med 47%, «Kjøp-nå-betal-senere» (36%), prissetting i ulike valuta (34%) og håndtering av reklamasjoner og tilbakebetalinger, såkalt chargebacks (31%). Det er interessant å merke seg at de færreste av respondentene anså betalinger i kryptovaluta som en prioritet, selv om 14% så for seg å investere i dette i 2022.
 

David Doctor, Executive Vice President of Payments, Amadeus:

Fintech er et område hvor reisebransjen kan tilby nye tjenester som kan forbedre både inntjeningen for reiseselskapet og kundeopplevelsen samtidig. Vi ser derfor at mange aktører i bransjen kanaliserer sine begrensede ressurser i den retningen, og Amadeus investerer også tungt på området. Vi forventer oss å ha doblet antallet medarbeidere i vår betalingsløsningsdivisjon ved slutten av neste år, sammenlignet med 2021. Vi ser at våre kunder i reisebransjen er åpne for å tenke nytt rundt betalinger og gjerne tar i bruk innovative løsninger for å skape enklere og mer fleksible digitale opplevelser.”

Såkalte chargebacks, som er prosessen for tilbakebetaling etter at en kunde reklamerer på trekk på debet- eller kredittkortet, har økt betraktelig i omfang etter pandemien, og etter at denne muligheten er blitt mer kjent. Ifølge studien har så mange som 70% av reiseselskapene sett en betydelig økning i slike tilfeller, og 30% har måttet øke antall ansatte som håndterer disse reklamasjonene. En fjerdedel av selskapene oppgir at de ikke har hatt mulighet til å følge opp alle reklamasjonene godt nok, og frykter at de har fått økte kostnader forbundet med urettmessige utbetalinger i den forbindelse.

Om undersøkelsen:

Studien ble gjennomført i første kvartal 2022 ved hjelp av en digital spørreundersøkelse blant mer enn 70 toppledere hos større flyselskaper og reisebyråer. 60% av respondentene representerer bransjeaktører med mer enn én milliard euro i årlig inntekt, og de resterende 40% har årsinntekter overstigende 500 millioner euro.  

Link til undersøkelsen finner du HER

Om Amadeus

Amadeus’ løsninger hjelper reisende med å søke, planlegge og bestille sine reiser gjennom et økosystem av reisebyråer, søkemotorer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler, tog og charterreisebyråer. 

Selskapet har utviklet sin teknologi sammen med partnere i reiselivsbransjen i mer enn 30 år. Ved å kombinere omfattende innsikt om hvordan folk reiser med evnen til å utvikle og levere de mest komplekse, pålitelige og virksomhetskritiske systemene for kundene er Amadeus med på å koble sammen 1,6 milliarder personer i året med reiseleverandører i mer enn 190 land.

 Amadeus er et IBEX 35-selskap notert på den spanske børsen under AMS.MC.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!