logo-white

Prispress hindrer miljøvennlig flyvning

Nordmenn mener at det er flyselskapene, politikerne og internasjonale luftfartsorganisasjoner som i størst grad er ansvarlig for å gjøre luftfarten mer miljøvennlig, mens forbrukernes ansvar vektlegges i betydelig lavere utstrekning. Kun fem prosent nordmenn velger flyreise basert på flyselskapets miljøprofil. Tallene kommer fra en undersøkelse om nordmenns syn på luftfartens miljø- og klimapåvirkning, som KLM står for i samarbeid med Ipsos.

Paul Terstegge (KLM)

– Prispresset i flybransjen gjør det vanskelig for flyselskapene å gå videre med ambisiøse tiltak for å minske flyets miljø- og klimapåvirkning. Fremfor alt vil det være vanskeligere for flyselskapene å investere i kostbare tiltak, som for eksempel økt bruk av bærekraftig biodrivstoff fordi det er flere ganger dyrere enn vanlig flydrivstoff, sier Paul Terstegge, nordisk sjef for Air France-KLM.

I følge undersøkelse mener nordmenn at det er flyselskapene som har størst ansvar for å minske luftfartens klimapåvirkning, etterfulgt av internasjonale luftfartsorganisasjoner, og politikere på europeisk nivå. Kun 11 prosent av respondentene mener at forbrukerne har noe ansvar, mens seks av ti nordmenn oppgir at de aldri får dårlig samvittighet for miljøet når de bestiller flyreiser.

– KLM mener at det trengs sterkere politisk lederskap for å bidra til en mer miljøvennlig luftfart, som også en betydelig del av respondentene i undersøkelsen løfter frem. Fremfor alt er det behov for et klart økonomisk insentiv til å fly mer bærekraftig og øke bruken av biodrivstoff. Her spiller politikerne en viktig rolle, sier Paul Terstegge.

Biojetfuel kan minske flyets fossile karbonutslipp med opp i mot 80 prosent, og er en effektiv måte å minske luftfartsutslipp på da det kan anvendes i eksisterende fly. I dag er biojetfuel opp mot to-tre ganger så dyrt som fossilt drivstoff. Den høye prisen gjør det vanskelig for flyselskapene å omstille seg til fornybart drivstoff og samtidig beholde sine kunder — spesielt ettersom det ikke finns noen skattelettelse for biodrivstoff i luftfarten, slik som det gjør i veitransporten.

Les også: FAKTA — MER OM BIODRIVSTOFF

KLM satset for flere å siden på å stimulere utviklingen og etterspørselen etter biojetfuel. Den høye prisen på biodrivstoff støttes av penger som KLM har samlet inn gjennom KLM Corporate BioFuel Programme, der bedrifter som Heineken, Accenture samt det nederlandske infrastruktur- og miljødepartementet gir økonomisk støtte til overgangen til biodrivstoff.

Les også: KLM med biodrivstoff Oslo — Amsterdam

I dag flyr alle fly som tankes på Oslo Lufthavn Gardermoen med en blanding av biodrivstoff på tanken. Avinor tilbyr i samarbeid med Air BP og SkyNRG alle flyselskaper som trafikkerer Oslo Lufthavn biodrivstoff distribuert gjennom det sentrale tankanlegget. KLM var et av flyselskapene som var med på å levere biodrivstoff ved oppstart.

Les også: Klimaproblemer får ikke danskerne til at flyve mindre, viser ny undersøgelse

Nedenfor er et utvalg av de spørsmål som lå til grunn for undersøkelsen

Hva er det viktigste for deg når du booker en flybillett?
Prisen på flybilletten 74%
Flyselskapets servicenivå 14%
Hvilken mat som serveres på flyet 3%
Flyselskapets bærekraftighet 5%
Annet 4%
Hvem mener du har størst ansvar i å minske luftfartens klimautslipp?
Flyselskapene 22%
Politikere på nasjonalt nivå 12%
Politikere på europeisk nivå 18%
Internasjonale luftfartsorganisasjoner 20%
Forbrukerne 11%
Miljøorganisasjoner 1%
Andre 3%
Vet ikke 14%

Om undersøkelsen 

Undersøkelsen ble gjennomført av Ipsos på oppdrag fra KLM i slutten av november 2016. Et representativt utvalg på 1000 personer i Norge i alderen 18-65 år svarte på spørreundersøkelsen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Kvitnes Gård ligger i Vesterålen   (Foto: Eivind H. Natvig/Institute)

Har millioner – leter etter reiselivets beste nyskapingsprosjekter

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia