logo-white

Oslo Lufthavn tildelt midler til norskundervisning

Oslo Lufthavn har blitt tildelt midler fra Vox til norskundervisning. Kurset skal ha fokus på å øke både muntlige og lese- og skriveferdigheter til ansatte med annet morsmål, blant annet for bedre å legge til rette for gode passasjeropplevelser.

Oslo-Gardermoen får penger til norskopplæring (©otoerres)
Oslo-Gardermoen får penger til norskopplæring (©otoerres)

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk, har tildelt Oslo Lufthavn 273.000 kroner til norskundervisning. Prosjektet går fra januar 2015 til juni 2016 og skal dekke tre kurs á 70 timer. Kurset er laget for ansatte hos ISS, SSP og TRN, som er de tre største aktørene i terminalen.

Får bedre innsikt

Temaene i kursene legger opp til å øke forståelsen av Oslo Lufthavn og bedre norskkunnskapen til deltagerne. Kursdeltakerne skal gjennom en servicedel hvor de lærer om flyplassen, hvilke aktører som er her og andre aktuelle temaer som gjør de i stand til å hjelpe de reisende.

Ved siden av passasjeropplevelsene har Oslo Lufthavn hovedansvar for HMS og sikkerhet for både ansatte og reisende ved flyplassen. For å sikre en god sikkerhetskultur og godt fokus på kundeservice har OSL satt krav til språklig kompetanse for alle som arbeider på flyplassen.

– Det er viktig for oss at alle kan sette seg inn i regler og prosedyrer på en god og forsvarlig måte. Vi håper dette kurset skal bidra til bedre forståelse og større mestringsfølelse hos de ansatte, forteller Wendy Wyant, Rådgiver Kompetanseutvikling, hos Oslo Lufthavn.

Bedre språkforståelse er til alles beste

Ved å øke norskkunnskapen hos de ansatte ønsker Oslo Lufthavn å styrke arbeidsmiljøet for alle som jobber på flyplassen. Formålet er at alle deltagerne skal øke sin norskkompetanse og lettere kunne forstå sikkerhetsprosedyrer, HMS og annet informasjonsmateriell.

Alle kursdeltakere skal ved fullført kurs blant annet kunne produsere skriftlige rapporter, avviksrapporter og besvare e-post. Bedre språkkompetanse blant de ansatte vil også gi passasjerene en bedre opplevelse av flyplassen.

– Vi ser bare fordeler med dette samarbeidet. Med bedre norskkunnskaper vil ikke de ansatte kvie seg for å rapportere driftsmeldinger og si fra hvis noe er feil. Det vil også gi de ansatte en enklere hverdag og gjøre de i stand til å yte bedre service til de reisende, sier Morten Ernerstus, regionsdirektør hos ISS.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum