logo-white

Nyoppussede MS Vesterålen tilbake i trafikk før jubileumsåret

MS Vesterålen er blitt pusset opp i historisk drakt til Hurtigrutens 130-årsjubileum neste år. Skipet har blant annet fått tilbake sin originale blå skorstein med de samme fargene som det aller første hurtigruteskipet hadde i 1893.

MS Vesterålen - Hurtigruten -- Nyoppusset - original drakt - Trondheim - Desember 2022
Vesteraalens Dampskibsselskabs blå og hvite skorstein har vært å se langs kysten i store deler av Hurtigrutens 130 år lange historie. Nå har MS Vesterålen fått tilbake sine opprinnelige skorsteinsfarger (Foto: Per-Robin Gustafsson / Hurtigruten Norge)

Det klassiske skipet går inn i sitt 40. år lang kysten i jubileumsåret. I den anledning er 32 lugarer blitt oppgradert, og det er bygget to nye minisuiter. Kafeteriaen, restauranten og Trollfjord-salongen om bord har også fått et kraftig ansiktsløft.

– MS Vesterålen bærer med seg en stolt tradisjon og en 130 år lang arv. Derfor er det veldig stas at vi går inn i både Hurtigruten og skipets jubileumsår med et nyoppusset skip, sier administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge.

Trollfjord-salongen - MS Vesterålen - Hurtigruten - Kystruten - 2022
Trollfjord-salongen helt forut på 5. dekk er blitt pusset opp og nye møbler er satt inn. (Foto: Tor Farstad / Hurtigruten Norge)

MS Vesterålen ble i 1983 det siste hurtigruteskipet som ble bygget for Vesteraalens Dampskibsselskabs (VDS). I dag er skipet – med sin intime atmosfære og mange historiske detaljer – svært populært blant mange hurtigruteentusiaster.

Oppgradert 40-åring

Så godt som alle fellesområder om bord er oppgradert i to runder i 2019 og i 2022. Samtidig har skipet beholdt sitt originale særpreg. Oppgraderingene ble gjort på Fosen i Trøndelag.

– Å reise med MS Vesterålen er en helt unik opplevelse. Skipet er mindre, mer intimt, og det gir en følelse av å virkelig komme tett på Hurtigrutens historie og den spektakulære naturen vi seiler gjennom, sier Felin.

Spisesal - Hovedrestaurant - MS Vesterålen - Hurtigruten - Kystruten - 2022
Hovedrestauranten om bord har fått nye møbler og er blitt kraftig oppgradert under verftsoppholdet på Fosen (Foto: Tor Farstad / Hurtigruten Norge)

I 2019 fikk skipet også splitter nye norskproduserte motorer fra Bergen Engines, ny broutrustning og andre moderne systemer som gjør at skipet kan seile langs kysten i lang tid fremover.

«De blå skipene» er tilbake

I forbindelse med Hurtigrutens 130-årsjubileum har skipet også fått tilbake sin originale blå skorstein, med samme fargene som DS Vesteraalen hadde under den aller første hurtigruteavgangen 2. juli 1893. Fargen på skorsteinen ga skipene til VDS det klingende kallenavnet «de blå skipene».

– Vesterålen er et glimrende hurtigruteskip, med sine gode sjøegenskaper og store godskapasitet etter størrelsen. Det er flott å vise frem våre rike tradisjoner ved å bringe arven fra VDS videre. Og vi kan nå tilby gjestene en enda bedre opplevelse om bord, sier kaptein Trond Jenssen på MS Vesterålen.

Arctic Superior-lugar - MS Vesterålen - Hurtigruten - Kystruten - 2022
32 Arctic Superior-lugarer er blitt oppgradert og har fått dobbeltsenger (Foto: Tor Farstad / Hurtigruten Norge)

VDS’ blå og hvite skorsteinsmerke var å se i hurtigrutefart fra 1893 til 1988, og igjen i perioden 2015 til 2020 med tilbakeførte MS Lofoten. MS Vesterålen er det tredje skipet i Hurtigruten som er oppkalt etter Vesterålen, der Hurtigrutens fødested Stokmarknes og Hurtigrutemuseet ligger.

Fakta om MS Vesterålen

  • Renovert og modernisert: 2019/2022
  • Byggeår: 1983
  • Skipsverft: Kaarbø Mek. Verksted, Harstad
  • Passasjerkapasitet: 490
  • Senger: 301
  • Bruttotonnasje: 6 261
  • Lengde: 108,55 m
  • Skipsbredde: 16,5 m
  • Fart: 17,5 knop

Nyoppussede MS Vesterålen hadde sin første avgang fra Bergen til Kirkenes fredag 23. desember. Skipet vil være åpent for besøk mens det ligger til kai under anløpene langs kysten, slik samtlige av Hurtigrutens skip i rute mellom Bergen og Kirkenes er.

Ruteplanen til nyoppussede MS Vesterålen finner du på Hurtigrutens nettsider HER

Flere nyheter og artikler om Hurtigruten finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart