logo-white

Norsk girkasse-statistikk: Utfordringene med manuell girkasse

I Norge har det over de siste tiårene skjedd en markant endring i preferansen for girkassetype i personbiler. Historisk sett har flest nordmenn kjørt biler med manuelle girkasser. Automatgir var derimot begrenset til luksusbiler eller personer med fysiske begrensninger. Dette har endret seg drastisk med årene. I 2010 hadde kun 32,4 prosent av nye personbiler i Norge automatgir, og i 2019 var andelen av nye biler med automatgir steget til 46,3 prosent.

Girstanga begynner å bli et sjeldent syn. Litt over tre prosent av dagens nye biler leveres med manuelt gir. Stadig flere bilforhandlere selger nå bare biler med automatisk girkasse (Foto: Dfly.no)

Denne prosentandel av biler med automatgir har økt betydelig. I dag har hele 96,8 prosent av nye biler solgt i Norge automatgir. Denne statistikken indikerer tydelig en overgang fra manuell til automatisk girkasse. Til tross for denne endringen i nye biler, er fortsatt flertallet av bilene i kjøretøyparken i Norge utstyrt med manuelt gir. Dette bildet endres imidlertid raskt, og det forventes at innen 2030 vil kanskje så mange som åtte av ti personbiler i Norge ha automatgir.

Selv om automatgir blir mer og mer vanlig, finnes det fortsatt mange biler med manuelle girkasser på veiene. Det er viktig å være oppmerksom på potensielle problemer som kan oppstå med manuelle girkasser, da disse er blant de mest komplekse og kostbare systemene å reparere i en bil.

Lekkasje av girolje på manuell girkasse

Lekkasje av girolje i manuelle girkasser kan være et alvorlig problem og er et tegn på at noe ikke er som det skal. Om du opplever lekkasje kan det føre til skade på girkassen hvis du ikke behandler det raskt. Om du ikke gjør dette riktig, kan det føre til dyre reparasjoner og potensielt farlige situasjoner. Her er noen viktige punkter å være oppmerksom på:

Betydningen av girolje

Giroljen spiller en kritisk rolle i manuelle girkasser ved å holde dem smurt og beskyttet mot varme og slitasje. Bruk av feil type girolje eller degradert olje kan føre til problemer som treg girskift, slitasje på girene, og til slutt skader på delene i girkassen.

Lekkasje ved slanger og tilkoblinger:

Hvis manuell girkasse har slanger som transporterer olje, for eksempel til en oljekjøler, kan det også oppstå lekkasjer ved slangene eller tilkoblingene. Gummislanger kan bli tørre og sprø over tid og kan sprekke, noe som tillater olje å lekke ut. Slangeklemmer kan også ruste og løsne over tid og bør inspiseres regelmessig. Det er raskt og enkelt å erstatte dem, noe som kan unngå større problemer senere. Stram alle tilgjengelige koblinger og tilkoblinger, da de også kan forårsake lekkasjer av girolje.

Derfor bør du gripe inn tidlig

Hvis du legger merke til store mørke dammer der du har parkert bilen din, er det ingen grunn til å vente med å gjøre noe. Få bilen sjekket på et verksted så snart som mulig. En girkasse er et lukket system og som regel vil du ikke kunne se at det er noe synlig galt, med mindre det er en oljelekkasje

Andre ting du bør være obs på med manuell girkasse

* Vansker med å sette bilen i gir: Dette kan indikere slitasje eller skade på clutchskiven, som er en essensiell del av girkassens koblingssystem.

* Brennende lukt: En brennende lukt kan indikere at clutchmaterialet er slitt og skaper friksjon, noe som kan føre til overoppheting og skade på girkassen.

* Bankende lyder ved girskifte: Uvanlige lyder som klikking eller banking ved girskifte kan være et tegn på mekaniske feil i girkassen, som slitasje på utløserlageret eller skader på inngående aksling.

* Høyere omdreiningstall enn normalt: Dette kan skyldes slitasje på clutchen, som ikke klarer å engasjere girskiven ordentlig.

* Problemer med å holde bilen i gir: Dette kan være farlig, spesielt hvis girspaken kommer i nøytral av seg selv under kjøring. Årsakene kan være mangfoldige, inkludert lite girolje eller behov for justering av koblingen.

* Ulyder ved kjøring: Uvanlige lyder fra girkassen under kjøring kan være et tegn på skadet aksel, lite girolje, eller problemer med clutchen.

Disse problemene viser hvor viktig det er at du foretar regelmessig vedlikehold av manuelle girkasser. Det er eneste måten du kan unngå kostbare reparasjoner og potensielt farlige situasjoner på veien.

Automatgirene overtar det norske bilmarkedet

Med en økende overgang til automatgir i nye biler og en gradvis forandring i bilparken, vil det bli stadig sjeldnere å se biler med manuelle girkasser på norske veier. Dette skiftet viser til en internasjonal trend der teknologiske fremskritt og behovet for større kjørekomfort driver utviklingen. Med automatgir får du en enklere, mer avslappet kjøreopplevelse. Under norske forhold hvor du ofte vil kjøre med hyppige stopp og start, vil dette være gunstig.

Om du fortsatt foretrekker manuell girkasse, er det viktig å huske på hvor viktig det er å forebygge fellene som kan oppstå. Derfor bør du gjennomføre regelmessig vedlikehold og sjekke bilens bilens ytelse jevnlig.

Ny internasjonal trend

Til syvende og sist reflekterer overgangen til automatgir i Norge en internasjonal trend mot mer brukervennlige, effektive og ofte mer miljøvennlige kjøretøy. Med utviklingen av elbiler, som stort sett tilbyr automatgir, er det sannsynlig at du vil se mindre til manuelle girkasser i fremtiden. Dette markerer et skifte i bilkulturen, ikke bare i Norge, men også internasjonalt. Vi går en moderne æra i møte der teknologi og forbrukernes preferanser former fremtiden for personbiltransport.

Informasjonskilder:

Om girkassestandarder fra ofv.no

Om å velge girolje til topbildeler.co.no

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten