logo-white

Norse vil kutte klimautslipp og kostnader med grønn teknologi og kunstig intelligens

Ved å ta i bruk verdens største robot fra Avinxt for å fjerne snø og is fra flyene, vaske flyene og motorene og for å gjennomføre teknisk inspeksjon, vil Norse Atlantic Airways redusere klimautslipp og kostnader. Sammen med Canrig og Simens bygger det norske selskapet Avinxt verden største robot basert på grønn teknologi og kunstig intelligens som vil kunne erstatte mange av dagens manuelle og tidkrevende prosesser.

De-icing med de nye robotene fra Avinxt (Illustrasjon: Norse Atlantic Airways)

Norse Atlantic Airways har en flåte med moderne og miljøeffektive fly av typen Boeing 787 Dreamliner, og takket være flyselskapets høye utnyttelse og kabinkonfigurasjon, er Norse bransjeledende når det gjelder utslipp per passasjer. Selskapet leter kontinuerlig etter måter å gjøre flyreisene grønnere og mer kostnadseffektive, og partnerskapet med Avinxt har potensial til å redusere karbonavtrykket med så mye som fire prosent.

– Løsningen fra Avinxt er ett av flere tiltak som kan kutte karbonavtrykket vårt, samtidig som kostnadene reduseres. Det er en vinn-vinn. I Norse ønsker vi å jobbe sammen med andre for å finne løsninger som kan automatisere og strømlinjeforme driften vår, slik at vi blir mer effektive, punktlige og kostnadseffektive, sier driftsdirektør Thom-Arne Norheim i Norse Atlantic Airways.

– Vi er veldig glade for å samarbeide med et innovativt flyselskap som Norse Atlantic Airways. Våre første roboter skal bygges på Oslo Lufthavn, men gjennom tett samarbeid med Norse ønsker vi å bane vei for lansering på London Gatwick, der Norse har en stor base, sier administrerende direktør og styreleder Ove Trøen i Avinxt.

– Det er ingen grunn til at flyplasser, flyselskaper, luftforsvaret og selskaper som tilbyr bakketjenester skal fortsette med manuelle, tidkrevende og dyre prosesser, når vi kan gjøre det raskere, bedre, mer miljøvennlig og mer kostnadseffektivt ved å ta i bruk ny teknologi, sier Trøen.

Regelmessig utvendig vask av fly gir mindre luftmotstand, og reduserer bruken av drivstoff på inntil to prosent. Ved å vaske flyet regelmessig blir flykroppen mindre utsatt for slitasje, noe som igjen gir lavere vedlikeholdskostnader.

Regelmessig motorvask gir lignende fordeler. Ved å bruke kameraer og kunstig intelligens for å “skanne” fly for skader på flykroppen, kan Avinxt identifisere eventuelle skader på flykroppen med ekstrem presisjon i løpet av få timer. I dag kan denne jobben ta opptil flere uker.

Resirkulering av giftig glykol

Når man vasker og fjerner snø og is fra et fly i dag, blir store deler av væsken som brukes liggende igjen på bakken. Det bidrar til forurensing av grunnvann og jord. Få flyplasser har anlegg for innsamling og resirkulering av disse giftige stoffene.

Det ønsker Avinxt å gjøre noe med. Derfor tilbyr selskapet innsamling og resirkulering av kjemikalier. Anlegget som bygges sammen med roboten kan samle inn og resirkulere mer enn 80 prosent av alt vann og kjemikalier. Ved resirkulering på stedet elimineres også behovet for transport av brukte væsker.

– Ved å resirkulere giftig glykol og annen væske på stedet, reduserer vi kostnadene for flyselskaper som må fjerne snø og is fra flyene før avgang. I tillegg gir det også betydelige miljøgevinster. Våre beregninger viser at ved å samle inn og resirkulere væsken som brukes, kan man spare så mye som 1800 kilo CO2 per avising av en Boeing 787 Dreamliner, sier Trøen.

Klar for lansering

Etter flere år med testing, utvikling og et forprosjekt sammen med Avinor Oslo Lufthavn, vil Avinxt starte byggingen av verdens største robot i 2024. Roboten fjerner snø og is fra fly, rengjør flykropp og motorer, og gjennomfører teknisk inspeksjon av flyene. Dette er mulig gjennom programvaren for kunstig intelligens fra Avinxt og samarbeidet med teknologiselskapet Siemens og robotprodusenten Canrig.

Avinxt har signert intensjonsavtaler med flyselskapene Widerøe og Norwegian om vask, avising og teknisk inspeksjon av fly. Widerøe Ground Handling har signert avtale om å være operatør av roboten ved OSL. Menzies har også signert en intensjonsavtale med selskapet om å være operatør av roboten ved flere flyplasser. Avinxt har mottatt midler fra EU i, Innovasjon Norge og Norges forskningsråd.

Roboten fra Avinxt er bygget for å håndtere alt fra større passasjerfly til mindre privatfly. Militære fly vil også kunne bruke roboten.

Les mer om Avinxt HER

Flere nyheter om Norse Atlantic Airways finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!